Ovidiu Crăpătureanu, un baron local în fruntea RAR (I)

Mulţi vâlceni se întreabă cum a fost posibil ca Ovidiu Crăpătureanu, fost şef al ARR Vâlcea, să fie numit de ministrul Ludovic Orban în fruntea Registrului Auto Român, chiar în urmă cu nici două luni. Despre Crăpătureanu, ziarul ARENA a scris că ar avea probleme mintale, fapt dovedit de un certificat medical emis pe numele acestuia. Tot despre acesta, presa a scris că a fost înlăturat din fruntea ARR Vâlcea din cauza numeroaselor deficienţe constatate în urma mai multor controale realizate de Ministerul Transporturilor. Este de notorietate faptul că Ovidiu Crăpătureanu este considerat un adevărat baron local, un personaj în jurul căruia se învârte camarila ce face legea în transportul judeţean.

Crăpătureanu este posesorul unei averi considerabile, printre firmele controlate de el numărându-se şi SC Pendco SRL, societate tranferată pe numele mamei sale, Lidia Crăpătureanu, în vârstă de 73 de ani. Afacerile lui Crăpătureanu sunt diverse şi prospere: cel puţin 4 staţii PECO în judeţul Vâlcea, magazine, fast-food-uri, o fabrică de pâine şi o moară. La acestea se adaugă societatea de transport Transvil dar şi spaţii comerciale închiriate altor societăţi. Ovidiu Crăpătureanu este implicat în tot ce înseamnă afaceri profitabile în domeniu transporturilor, nefiind străin de bussinessurile dubioase din judeţul Vâlcea din ultimii 10-12 ani. Este de notorietate prietenia de buzunar dintre el şi Dumitru Becşenescu, preşedinte al Antares Transport. Multe dintre acţiunile lui Crăpătureanu, cel puţin în ultimii 3 ani, au fost făcute pentru protejarea intereselor firmei lui Becşenescu. Acesta, ajuns deputat în 2004, şi-a dorit mai mult pentru firma sa: trasee mai bune, bani mai mulţi. Şi cum toate acestea nu se puteau realiza fără sprijinul şefului de la ARR, aşa s-a înfiripat o trainică prietenie. Deranjaţi de lucrăturile lui Crăpătureanu, mai multe firme de transport au făcut contestaţii şi au dat în judecată ARR, căutându-şi dreptatea. De doi ani de zile, pe rolul instanţelor se află un nesfârşit şir de procese, cauzate de lucrăturile lui Crăpătureanu.

Nota informativă care a dus la revocarea din funcţie a şefului ARR Vâlcea

Începând cu această ediţie, ARENA vă prezintă situaţia reală din domeniul transportului vâlcean. Cum au ajuns anumite firme să câştige trasee profitabile, cum se îmbină interesele de partid şi de afaceri, cum a ajuns un om cu serioase probleme penale şi nu numai în fruntea RAR, pe filieră politică – despre toate acestea veţi putea citi în paginile ziarului. Astăzi publicăm, în exclusivitate, o notă informativă realizată de unul dintre specialiştii Ministerului Transporturilor, în urma căreia Ovidiu Crăpătureanu a fost revocat din funcţie în anul 2005, „pentru asigurarea unui climat corespunzător”. Aşadar, iată documentul pe baza căruia a fost revocat din funcţie Ovidiu Crăpătureanu, intitulat „Notă informativă privind aspecte legate de solicitările şi contestaţiile operatorilor de transport SC Matdan Service SRL şi SC Bus Trans SRL”. Toate aspectele semnalate au fost confirmate în urma controlului. Precizăm că redacţia şi-a rezervat dreptul de a face mici modificări pe text pentru cursivitatea lecturii, care însă nu schimbă sensul acestuia.

Reclamaţii peste reclamaţii

SC Matdan SRL este operator de transport din judeţul Argeş având punct de lucru în Drăgăşani iar SC Bus Trans este operator de transport din judeţul Vâlcea. Cei doi operatori s-a asociat şi au obţinut licenţa de execuţie pentru traseu pe traseul judeţean Drăgăşani – Rm. Vâlcea, SC Bus Trans SRL obţinând şi o cursă pe traseul Rm. Vâlcea – Mangalia. Divergenţele între SC Matdan SRL, SC Bus Trans SRL şi ARR (prin agenţia Vâlcea) au apărut după atribuirea programului de transport judeţean al judeţului Vâlcea în anul 2003. Reclamaţiile celor doi operatori privind abuzurile la care consideră că au fost supuşi de către ARR pot fi grupate, în general, astfel: suplimentarea numărului de curse pe traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea; introducerea traseului judeţean Cozia – Rm. Vâlcea – Drăgăşani; stabilirea punctului de plecare din Drăgăşani din parcarea hotelului Rusidava; tergiversarea avizării documentaţiei pentru eliberarea unei noi licenţe de transport şi implicit a licenţelor de execuţie pentru vehicul; introducerea traseului Drăgăşani – Rm. Vâlcea într-o grupare de trasee în programul de transport 2005-2007; anularea licenţei de execuţie pentru traseu pentru ruta Rm. Vâlcea – Mangalia (licenţă eliberată pentru SC Bus Trans SRL); alte aspecte.

Suplimentarea traseului judeţean Drăgăşani – Rm. Vâlcea

Prin adresa înregistrată cu nr.33314/02.12.2003/ARR, SC Matdan SRL şi SC Bus Trans SRL aduc la cunoştinţă aspecte referitoare la solicitarea de suplimentare a numărului de curse pe acest traseu, solicitare depusă la agenţia ARR Vâlcea în data de 23.04.2003. În această adresă se reclamă faptul că agenţia ARR Vâlcea a propus înfiinţarea unui nou traseu, respectiv Cozia – Rm. Vâlcea – Drăgăşani deşi acesta nu era justificat deoarece există deja trasee care acoperă necesităţile călătorilor (Cozia – Rm. Vâlcea, Rm. Vâlcea – Brezoi).
Prin actul nr.33314 s-a răspuns celor doi operatori, iar prin actul nr.2238/26.01.2004/ARR s-a transmis agenţiei ARR Vâlcea precizări în sensul analizării solicitării şi întreprinderii măsurilor necesare (la această adresă au fost anexate şi solicitările din partea primăriilor Prundeni, Drăgăşani şi Orleşti, referitoare la suplimentarea numărului de curse pe acest traseu. Prin adresa nr.96/01.02.2005 (înregistrată cu nr.5298/03.02.2005/ARR), agenţia Vâlcea transmite adresele nr.299/19.01.2005, 300/19.01.2005 şi 615/27.01.2005 ale Consiliului Judeţean Vâlcea prin care se solicită precizări din partea ARR asupra modului de soluţionare a suplimentării curselor pe acest traseu, precum şi adresa comună 21 şi 17/13.01.2005 a SC Bus Trans SRL şi SC Matdan Service SRL prin care aceştia cer agenţiei să solicite Consiliului Judeţean Vâlcea modificarea programului de transport prin suplimentarea numărului de curse şi modificarea graficelor de circulaţie pe acest traseu.
SC Matdan SRL şi SC Bus Trans SRL revin, prin adresa comună cu nr.30 şi 33/08.02.2005 (înregistrată cu nr.7262/14.02.2005), cu solicitarea ca de urgenţă ARR să suplimenteze numărul de curse pe acest traseu. S-a răspuns prin adresa nr.7262/18.02.2005/ARR că agenţia Vâlcea a fost înştiinţată să întreprindă demersurile în vederea obţinerii avizului CJ Vâlcea.

Introducerea în programul de transport a traseului Cozia Rm. Vâlcea – Drăgăşani

Solicitarea înfiinţării traseului Cozia – Drăgăşani a fost făcută de către SC Antares Transport SA, Consiliului Judeţean Vâlcea, cu actul nr.4196/05.11.2003. Acesta, cu actul 7049/11.11.2003, înaintează solicitarea agenţiei ARR Vâlcea pentru a fi analizată. În urma analizei solicitării, prin actul 1776/17.11.2003, agenţia ARR Vâlcea răspunde, după ce prezintă unele puncte de vedere mai mult tehnice (flux călători, amplasare autogări etc) că în funcţie de necesităţile ţi situaţia reală din judeţ Consiliul Judeţean Vâlcea poate lua singur o hotărâre în acest sens. Menţionăm că în acest răspuns nu au fost prezentate şi problemele ce ar putea apărea datorită introducerii acestui nou traseu (suprapunerea cu traseele deja existente ale altor operatori de transport, încălcarea prevederilor art.30 alin.3 al OMLPTL 1842/2001 prin depăşirea termenului de 60 de zile de la atribuire). Prin hotărârea CJ Vâlcea 130/25.11.2003 este aprobată suplimentarea programului de transport prin introducerea acestui nou traseu. Cu actul 2018/15.12.2003, SC Antares Transport SA, SC Bus Trans SRL şi SC Matdan Service SRL sunt înştiinţaţi de către agenţia ARR Vâlcea că atribuirea va fi la data de 22.12.2003, afişându-se şi la sediul agenţiei un anunţ în acelaşi sens.
Menţionăm că respectiva şedinţă de atribuire nu a mai avut loc datorită faptului că traseul a fost introdus după cele 60 de zile prevăzute în legislaţia în vigoare la acea dată, acesta fiins exclus ulterior din programul de transport.

Amplasarea capătului traseului Drăgăşani – Rm. Vâlcea

În urma solicitării operatorilor SC Matdan Service SRL şi SC Bus Trans SRL, ARR a solicitat Consiliului Local Rm. Vâlcea să analizeze posibilitatea amplasării capătului de traseu în parcarea pod Olăneşti sau parcarea Zăvoi. În urma răspunsului negativ din partea primăriei, SC Matdan a fost înştiinţat asupra acestui fapt. Printr-o altă adresă, cele două societăţi au solicitat amplasarea capătului acestui traseu în parcarea hotelului Rusidava. S-a solicitat CL Drăgăşani analizării acestei posibilităţi, acesta răspunzând nefavorabil. Primăria Drăgăşani revine, menţionând că parcarea Rusidava corespunde condiţiilor minime de siguranţă şi confort, dând aviz favorabil. Ulterior, în mod inexplicabil, primăria revine şi anulează avizul. ARR află că în aceste condiţii, toate cursele trebuie să aibă plecare dintr-o autogară licenţiată din Drăgăşani.

Tergiversarea avizării documentaţiei pentru eliberarea unei noi licenţe de transport

SC Matdan SRL a informat ARR (sediul central) că în data de 28.03.20904 expiră valabilitatea licenţei de transport a acestui operator, făcând precizarea că în data de 11.03.2003 deşi inspectori din cadrul agenţiei ARR Vâlcea au întocmit nota de constatare la punctul de lucru din Drăgăşani, nu a putut intra în posesia acesteia. S-a menţionat de asemenea faptul că în urma demersurilor făcute, inspectorii agenţiei Argeş au efectuat controlul necesar şi la sediul societăţii, SC Matdan SRL reclamând faptul că agenţia ARR Vâlcea refuză să dea curs solicitărilor societăţii în vederea rezolvării în timp util a problemelor legate de expirarea valabilităţii licenţei de transport şi a exemplaruluide serviciu eliberat pentru punctul de lucru de la Drăgăşani. Printr-o adresă, ARR Vâlcea a fost înştiinţată că ARR Argeş a eliberat o nouă licenţă de transport rutier public pentru SC Matdan SRL, cât şi asupra faptului că a solicitat la sediul central eliberarea unui exemplar de serviciu pentru punctul de lucru deschis în Drăgăşani, făcându-se precizarea că exemplarul de serviciu va fi transmis agenţiei ARR Argeş pentru completare. În aceeaşi adresă s-a precizat că se poate prelungi valabilitatea licenţelor de execuţie pentru trasee în cazul în care sunt îndeplinite şi celelalte condiţii, urmând ca exemplarul de serviciu pentru punctul de lucru să fie prezentat ulterior. În urma acestei corespondenţe, SC Matdan SRL a fost informat că exemplarul de serviciu a fost eliberat şi transmis către agenţia ARR Argeş. De asemenea, ARR Vâlcea aduce la cunoştinţă faptul că începând cu data de 29.03.2004, licenţele de execuţie pentru traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea au expirat, neputând fi emise altele deoarece SC Matdan SRL nu mai îndeplineşte condiţiile iniţiale de atribuire. Totuşi, ARR central comunică faptul că pot fi prelungite licenţele de execuţie până la data expirării programului de transport. În urma verificărilor din baza de date electronică s-a constatat faptul că în zilele de 29 şi 30 martie 2004, SC Matdan SRL nu a avut parc licenţiat. Serviciul Juridic şi Contencios a analizat situaţia şi a constatat că SC Matdan SRL beneficiază de vechime neîntreruptă pe traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea. Prefectura Vâlcea intervine pentru stabilirea şi comunicarea vechimii pe traseu către SC Matdan SRL.
Printr-o altă adresă, SC Bus Trans SRL contestă vechimea operatorilor SC Antaresa Transport SA şi SC Dacos SRL pe traseele Rm. Vâlcea – Olăneşti şi Rm. Vâlcea – Cheia cât şi vechimea pe traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea. Printr-o decizie a ARR se modifică vechimea SC Bus Trans SRL pe traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea conform solicitării acestuia. SC Antares Transport SA depune un memoriu referitor la prelungirea licenţelor de execuţie pentru traseu în cazul SC Matdan SRL, precum şi la vechimea acestui operator pe traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea.

Introducerea traseului Drăgăşani – Rm. Vâlcea într-o grupă de trasee

În actualul program de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, traseul Drăgăşani – Rm. Vâlcea figurează ca traseu independent ce poate fi solicitat cu un număr de 6 microbuze titulare şi unul de rezervă. CJ Vâlcea a aprobat programul de transport pentru perioada 2005-2007, program în care de asemenea acest traseu figura ca independent. În octombrie 2004, ARR Vâlcea a informat CJ asupra faptului că în urma solicitării transmise de conducerea acestei instituţii în şedinţa de 11 octombrie, propune gruparea traseelor precizând totodată efectele ce pot apărea prin aceste grupări. De asemenea, printr-o altă adresă, ARR Vâlcea informează CJ asupra faptului că în urma solicitării acestuia şi a adresei nr.7983, înaintează programul de transport pentru perioada 2005-2007, cu gruparea traseelor neatribuite. Ulterior, CJ comunică faptul că a analizat această propunere şi că este de acord. SC Bus Trans SRL şi SC Matdan SRL contestă gruparea traseului Drăgăşani – Rm. Vâlcea, menţionând faptul că dacă erau necesare un număr de 6+1 microbuze pentru executarea traseului, prin gruparea acestuia cu alte trasee, numărul de autovehicule a crescut cu 12 autobuze (aceşti doi operatori deţinând numai microbuze). Răspunsul a fost că grupările au fost avizate de CJ.

Anularea licenţei pentru transportul Rm. Vâlcea – Mangalia

În data de 28 mai 2004, SC Bus Trans SRL solicită ca în cazul desfinţării unor trasee cu plecare din Rm. Vâlcea cu destinaţia litoral sau în cazul suplimentării numărului de curse pe traseul Rm. Vâlcea -–Mangalia, ARR să comunice acest lucru şi SC Bus Trans SRL, iar atribuirea acestora să fie făcută prin ofertare publică. La această solicitare, ARR răspunde că traseele şi cursele rămase libere se vor oferi spre executare operatorilor de transport în condiţiile prevăzute în normele metodologice iar cursele suplimentare pot fi introduse numai de deţinătorii licenţelor de execuţie pentru traseele respective. SC Bus Trans SRL a contestat anularea licenţei de execuţie seria LT nr.24906 de către agenţia ARR Vâlcea, pentru o cursă Rm. Vâlcea – Mangalia, contestaţie la care s-a răspuns în sensul că suspendarea curselor s-a făcut datorită faptului că nu existau călători. De asemenea, SC Bus Trans SRL solicită verificarea legalităţii executării cursei nr.2 de pe traseul Rm. Vâlcea – Mangalia de către SC Antares Transport SA. Răspunsul: Antares a obţinut dreptul de a efectua acestei curse sezoniere în urma atribuirii prin ofertă publică. Mai departea, Bus Trans contestă vechimea Antares Transport pe traseul Rm. Vâlcea – Mangalia.
Octavian HERŢA

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button