Auto-Moto

Audi a primit Premiul EuroCarBody 2006

Distincţie pentru conceptul inovator al caroseriei TT

Progres prin Tehnologie: Audi este câştigătorul Premiului EuroCarBody decernat de Automotive Circle International pentru conceptul inovator al caroseriei de la Audi TT. Modelul coupe sport s-a impus în faţa altor 13 automobile din lumea întreagă. Marca din Ingolstadt a dezvoltat tehnologia revoluţionară Audi Space Frame (ASF) la începutul anilor 90 pentru modelul Audi A8. Caroseria noului TT reprezintă prima punere în practică a tehnologiei ASF cu o construcţie hibrid, ce a presupus o compoziţie complicată de aluminiu şi oţel. Acest premiu este un omagiu adus muncii cercetătorilor Audi care au adus o nouă dovadă impresionantă – caroseria noului model TT – a modului în care Audi este lider în acest domeniu. În tehnologia ASF, structura de susţinere a caroserie este compusă din secţiuni de aluminiu presat şi mulaje matriţate, cu panouri de aluminiu ce formează o conexiune exactă şi are rolul de a susţine sarcina în cadrul acestei structuri. Componentele ASF variază ca formă, iar secţiunile transversale diferă în funcţie de rolul lor – asemenea oaselor din structura scheletului uman, ele sunt făcute pentru a-şi îndeplini rolul cât mai bine posibil, în timp ce au o greutate minim posibilă. La noul TT, Audi a dezvoltat şi mai mult tehnologia ASF şi a adăugat oţel ultrarezistent la aliaj. Din totalul greutăţii, aluminiu reprezintă 69%. Componentele de oţel sunt folosite la asamblarea parţii posterioare a planşeului. Portierele şi pragurile sunt făcute tot din oţel. Acesta oferă o distribuţie optimă a încărcăturii pe cele două axe, ceea ce conferă o manevrabilitate sporită. Caroseria modelului TT cântăreşte 206 kg, din care 140 kg este aluminiu şi 66 kg reprezintă. O structură compusă în totalitate din oţel ar fi fost cu 48% mai grea. Componentele de aluminiu ale caroseriei realizată după tehnologia ASF sunt compuse din panouri (63 kg), mulaje (45 kg) şi secţiuni presate (32 kg). Noua formă a caroseriei ASF dezvoltată pentru Audi TT are calitatea de a fi perfectă pentru o maşină sport. Rigiditatea la torsiune statică a modelului Coupe este cu aproximativ 50 procente mai mare decât la generaţia anterioară. La modelul Roadster, saltul este unul incredibil: 128%. Extrem de elastice, componentele mulate au fost utilizate în zone supuse unor forţe locale mari şi unde se cere multifuncţionalitate. Un prim exemplu este îmbinarea montantului A – aceasta este o componentă de înaltă tehnologie care îmbină membrul longitudinal, pragul, montantul A şi traversa parbrizului. Audi a profitat de experienţa vastă atunci când a fost vorba de îmbinarea componentelor de aluminiu cu cele de oţel. Acest procedeu se poate face în mai multe moduri – nituire forţată, ţintuire şi înlănţuire. A patra tehnologie de îmbinare a fost adăugată acestei liste: şuruburi autopenetrante, introduse de roboţi, topesc suprafaţa componentelor ca rezultat al frecării pe car o produc, ceea ce face ca ele să pătrundă complet în material şi astfel formează o legătură exactă cu acesta. Un alt concept inovator utilizat la noul TT este îmbinarea la rece care este produsă între acoperiş şi partea laterală în timpul sudurii cu laser. Această tehnică sporeşte confortul în timpul călătoriei prin reducerea vibraţiilor. Sunt necesare numai câteva cicluri de simulare pe computer pentru a ajunge la structura care elimină vibraţia iniţială şi evită direcţiile de transmitere. De asemenea, noul TT nu lasă loc nici unui fel de compromisuri când vine vorba de siguranţă în cazul unui impact. Este pentru a doua oară când Audi a primit râvnitul premiu. În 2003, distincţia pentru cea mai prestigioasă inovaţie europeană în materie de caroserii a revenit modelului Audi A8. Tehnologia ASF a fost implementată şi la caroseria modelului A8.

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button