Ancheta

Corupţie pe faţă la Consiliul Judeţean

• Caracatiţa transporturilor vrea să o pună de un nou blat

Asociaţia Transportatorilor Rutieri cu reprezentativitate în judeţul Vâlcea a tras de urechi conducerea Consiliului Judeţean şi firma patronată de conservatorul Dumitru Becşenescu pentru o serie de afaficuri menite se pare a favoriza societatea Antares. La finele lunii martie, Adi Zăuleţ, preşedintele ATRR Vâlcea, a transmis Comisiei Paritare, Autorităţii Rutiere Române, Consiliului Judeţean şi Agenţiei pentru Serviciile Societăţii Informaţionale – Serviciul de Atribuire Electronică în Transporturi un memoriu referitor la atribuirea traseelor traseelor cuprinse în programul de transport public judeţean de persoane prin curse regulate în judeţul Vâlcea, pe perioada 01.07.2008-30.06.2011.

 „Acest demers are ca scop avizarea tuturor autorităţilor implicate de potenţialele probleme ce pot apărea în atribuirea traseului Drăgăşani – Băbeni – Rm. Vâlcea, ca urmare a intenţiei operatorului de transport SC Antares Transport SA de a distorsiona libera concurenţă. Solicităm ca acordarea punctajelor pentru criteriile de evaluare în vederea atribuirii traseului menţionat să se facă având în vedere vechimea pe acest traseu în conformitate cu dispoziţiile legale, astfel încât libera concurenţă să nu fie distorsionată. Operatorul de transport SC Antares Transport SA urmăreşte să-şi creeze o situaţie favorabilă în condiţii neconcurenţiale prin depunerea unui certificat de grefă eliberat de Tribunalul Vâlcea prin care speră să facă dovada că a executat acest traseu în perioada 1975-1982, în calitate de succesoare a SC TransCozia SA, desprinsă din fosta ITA Vâlcea”, se arată în deschiderea scrisorii semnată de preşedintele Zăuleţ.

Antares Transport încearcă să câştige pe uşa din dos traseul Drăgăşani – Râmnicu Vâlcea

ATRR Vâlcea atragem atenţia şi asupra faptului că activitatea defunctelor întreprinderi de transport din perioada comunistă nu pot fi considerate vechime pe traseu în înţelesul Ordinului 134/2007, cu modificările Ordinului 174/2007, cât şi a tuturor actelor normative emise ulterior. Potrivit legii – susţine ATTR Vâlcea – vechimea pe traseu este stabilită de ARR, instituţie înfiinţată în 1992. Drept urmare, orice activitate anterioară acestui an nu poate fi considerată vechime pe traseu. De asemenea, mai menţionează preşedintele Adi Zăuleţ, criteriul „vechime pe traseu” poate fi cuantificat doar la data înfiinţării de traseu şi numai în baza deţinerii licenţei. „Reamintim că traseul Drăgăşani – Băbeni – Rm. Vâlcea a fost înfiinţat în anul 2002, prin Hotărârea Consiliului Judeţean. A considera activitatea desfăşurată de defuncta ITA Vâlcea în perioada 1975-1982 ca vechime pe traseul respectiv echivalează cu aplicarea retroactivă a legilor, atât a celor ce reglementează serviciile de transport public local, cât şi a celor privind înfiinţarea autorităţilor care reglementează, controlează sau gestionează această activitate”, se mai arată în document. ATTR Vâlcea susţine şi faptul că hotărârea judecătorească cu care Antares urmăreşte „distorsionarea concurenţei şi încălcarea legii” nu este irevocabilă, astfel că nu poate fi luată în considerare până la pronunţarea instanţei în recurs. În final, ATTR atrage atenţia tuturor autorităţilor implicate cu privire la intenţia operatorului Antares Transport „de a induce în eroare autorităţile cu privire la vechimea pe acest traseu şi de a distorsiona astfel libera concurenţă cu vătămarea gravă a celorlalţi operatori care au depus solicitări”. Zăuleţ a menţionat şi faptul că există riscul producerii unui precedent grav, de care ar putea profita orice operator din ţară care a preluat câte o parte a fostei ITA şi a solicitat ca la atribuirea punctajelor să fie respectate legile şi principiul prevăzut în articolul 1, alineatul 4, litera b din Legea 92/2007 privind garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport pe piaţă. 

Interesul de grup bate interesul cetăţenilor

Stând de vorbă cu primarii de pe ruta Râmnicu Vâlcea – Drăgăşani, am înţeles şi mai bine cum stau lucrurile. Unii dintre ei ne-au mărturisit, sub promisiunea că le vom păstra anonimatul, ce se urmăreşte de fapt: distrugerea concurenţei ANTARES-ului. Primarii au amintit că, în urmă cu câţiva ani, s-a mai pus în scenă scenariul scoaterii de pe piaţă a firmei MATDAN, transportator care a câştigat corect licitaţia pe acest traseu. Şi atunci, prin diverse afaficuri, la Consiliul Judeţean s-a încercat un blat similar. În cele din urmă, instituţia a fost obligată de Justiţie să despăgubească societatea respectivă cu câteva miliarde de lei, fireşte, pe spinarea prostimii. Acum, istoria se repetă. Atât ANTARES, cât şi MATDAN participă din nou la licitaţie. Numai că primarii se arată mulţumiţi de modul în care şi-a desfăşurat treaba MATDAN şi de condiţiile oferite călătorilor, microbuzele sale fiind moderne, cu aer condiţionat şi toate dotările necesare. Aşa că singura chichiţă pe care vor să o speculeze mai marii CJ la firma MATDAN este legată de capacitatea microbuzelor sale (maxim 17 locuri). Acest lucru nu-i deranjează pe călători, mai ales că la fiecare 15 minute o maşină trece prin staţii. În plus, preţurile nu sunt piperate. Primarii au luat act de voinţa cetăţenilor şi au făcut adrese către CJ prin care susţin că nu există nici un impediment referitor la capacitatea microbuzelor, ba din contră, toată lumea este extrem de mulţumită de acest transportator. La Consiliul Judeţean, însă, interesele sunt prea mari pentru a fi luate în calcul opiniile aleşilor locali sau ale călătorilor. În consecinţă, ştiind că MATDAN nu are mijloace de transport cu capacitate mai mare, cineva din CJ a sunat toţi primarii în cauză cerându-le să facă alte adrese, prin care să solicite autocare de 40 de locuri, cu care, bineînţeles, putea să vină doar Antaresul. Pentru că nu răspund la comanda partidului care l-a consacrat pe Dumitru Becşenescu, primarii au refuzat categoric şi şi-au menţinut punctul de vedere iniţial. Surse din CJ Vâlcea ne-au informat că săptămâna viitoare urmează să se clarifice acest subiect. Atunci vom avea şi o primă concluzie asupra situaţiei.
Va urma
Eduard Dulăcioiu

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button