Editorial Politic

Naşterea monştrilor media

De ceva vreme, se vorbeşte tot mai insistent despre intrarea pe piaţa media locală a unor nume grele din business-ul de categorie grea din judeţul Vâlcea. Este vorba despre intenţia unor jucători importanţi din economia locală de a pătrunde făţiş pe segmentul media, pe care l-au considerat până în urmă cu ceva vreme profitabil doar în măsura în care era folosit în mod indirect de către aceştia, din postura de clienţi de publicitate sau, de ce nu, din cea de sponsori ai campaniilor electorale. Dacă până acum noţiunea de „mogul de presă” era folosită în media locală doar cu caracter ironic, nefiind încă identificaţi cu precizie patroni de ziare sau televiziuni care să corespundă exact sensului acestei sintagme, se pare că pe viitor lucrurile tind să capete o nouă dimensiune.

În cazul în care semnalele transmise de câţiva oameni de afaceri importanţi în direcţia implicării lor directe în business-ul informaţiei se vor concretiza, vom asista la mutaţii semnificative în peisajul media vâlcean. Este foarte clar că apariţia unor noi canale media, controlate de unii dintre cei mai puternici actori din viaţa economică şi politică a judeţului, va redimensiona toate coordonatele după care funcţionează în prezent presa vâlceană. Mă refer aici, în principal, la intenţia familiei Tudor de a pune pe picioare o televiziune regională şi la cea a lui Nicolae Sofianu de a lansa o publicaţie care se pare că va fi tipărită în circa zece mii de exemplare. În ceea ce priveşte televiziunea familiei Tudor, lucrurile par a fi cât se poate de clare. A fost deja obţinută licenţa de emisie iar echipa de conducere a postului este ca şi formată. În cee ce-l priveşte pe Nicolae Sofianu, acesta a lansat în diverse cercuri informaţia că intenţionează să se implice puternic pe piaţa media, însă până acum nu putem vorbi despre o poziţie oficială a acestuia vizavi de acest aspect.

Aşadar, suntem pe cale să asistăm la naşterea unei concurenţe care va pune serioase probleme actualilor competitori din presa locală. Atât televiziunea familiei Tudor, cât şi ziarul lui Sofianu vor fi lansate pe o piaţă aglomerată, însă din care lipsesc jucătorii mari, cu resurse financiare importante. Vâlcea se deosebeşte într-o oarecare măsură de alte judeţe, unde şi-au făcut loc de mulţi ani, canale media susţinute de trusturile mari de presă. La Vâlcea, patronii de presă sunt în proporţie de aproape 100% foşti sau actuali ziarişti, care cu timpul s-au desprins de publicaţiile care i-au consacrat sau unde au debutat. De cele mai multe ori, tirajele publicaţiilor locale, fie ele cotidiene, bisăptămânale sau cotidiene, nu depăşesc o mie de exemplare, în condiţiile în care numărul titlurilor se apropie de 30, extrem de mult pentru un judeţ ca al nostru. De asemenea, televiziunile locale nu excelează prin audienţe spectaculoase, din grilele acestora lipsind ingrediente fără de care nu poate fi câştigat telespectatorul obişnuit. Atât în presa scrisă, cât şi în cea audio-vizuală s-au făcut investiţii minime, exact atât cât să se poată continua activitatea de pe o zi pe alta.

În aceste condiţii, intrarea pe piaţă a unor jucători atât de importanţi ca familia Tudor şi Nicolae Sofianu, va avea efecte extrem de importante. Zecile de milioane de euro deţinute de aceşti jucători le vor permite să adopte o politică extrem de agresivă, atât în ceea ce priveşte publicitatea, cât şi în ceea ce priveşte investiţiile în resursele umane. Vor fi băgaţi mulţi bani în producţie, în echipamente, în oameni. Vom asista la o promovare fără precedent atât a televiziunii, cât şi a ziarului, într-un mod agresiv, specific doar celor care îşi permit să cheltuiască mult pentru a-şi pune la pământ cu orice preţ concurenţa. Aceşti oameni de afaceri sunt obişnuiţi să câştige; nu doar o bucăţică, ci absolut tot, până la ultima firimitură. Dacă actualii actori de pe piaţa media nu sunt pregătiţi să facă faţă asaltului, vom asista la adevărate colapsuri financiare şi umane. Pentru cine mai are încă dubii, începând cu această toamnă realitatea va demonstra cine are dreptate şi cine nu. 
Octavian HERŢA

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button