Economie

Comisia Europeană se va convinge că Oltchim nu era o firmă în dificultate la 1 iulie 2008

• cum nejustificat susţine PCC SE

După ce, la jumătatea lunii ianuarie, PCC SE, acţionarul minoritar de la Oltchim, a transmis un nou comunicat de presă dominat de critici la adresa combinatului chimic de la Râmnicu Vâlcea, conducerea societăţii s-a văzut nevoită să reacţioneze încă o dată şi să explice adevăratele intenţii ale grupului german.

Grupul german se dezice de ceea ce a susţinut iniţial

Sub pretextul declaraţiei că Oltchim are urgent nevoie de un plan realist de restructurare, PCC SE a adus societăţii vâlcene noi acuzaţii şi a atacat planurile de restructurare ale companiei. Reprezentanţii Oltchim au reacţionat zilele trecute, reamintind că PCC este un concurent direct al combinatului, iar în 2008 a încercat să achiziţioneze Arpechim tot pentru „a ajuta” Oltchim. Motivaţia nemţilor de la PCC a fost următoarea: „Sunt materii prime produse de Arpechim, precum etilena sau propilena, esenţiale pentru Oltchim, fără de care aceasta nu poate produce, spre exemplu, polioli“. Un an mai târziu, PCC susţinea însă că „recenta achiziţie a Arpechim de către combinat este o acţiune iresponsabilă, care pune în pericol însăşi existenţa companiei”.

Acum, achiziţia Arpechim nu mai e bună

În acelaşi stil duplicitar, prin cel mai recent comunicat de presă, PCC declară necesitatea unui plan de restructurare realist pentru Oltchim, dar în acelaşi timp depune toate eforturile (inclusiv prin folosirea unor resurse financiare substanţiale pentru a plăti mesaje publicitare împotriva managementului Oltchim) pentru blocarea, până acum fără succes, a planurilor de modernizare şi dezvoltare ale combinatului. Este deja de notorietate că scopul urmărit astfel de către acţionarul PCC SE este intrarea Oltchim în faliment pentru a fi scos la vânzare de către statul român la un preţ derizoriu. În privinţa celor două investigaţii iniţiate de Comisia Europeană, referitoare la măsurile ce trebuie luate pentru acordarea ajutorului de stat în favoarea Oltchim, conducerea companiei a reiterat faptul că aceste proceduri au avut la bază tot o plânge nejustificată a PCC. În documentul transmis Comisiei Europene, PCC a folosit o serie de informaţii şi date de natură să inducă în eroare această instituţie, spre exemplu transmiţând date şi informaţii valabile la 31 decembrie 2008 sau chiar martie 2009. Ori, normele legale în baza cărora Oltchim a solicitat garanţia de stat privind investiţiile în Arpechim (legislaţia având la bază Comunicarea Comisiei privind Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la finanţare în contextul actualei crize financiare şi economice) au presupus o analiză la data de 1 iulie 2008, fiind irelevantă situaţia financiară ulterioară acestei date.

PCC continuă încercările de falimentare a combinatului chimic

De asemenea, PCC a atras atenţia asupra unor indicatori insuficienţi pentru a stabili dificultatea Oltchim potrivit normelor comunitare şi a „omis” să precizeze factorii pozitivi în această analiză: fluxurile de numerar din activitatea operaţională, în creştere, faptul că nu s-a pierdut mai mult de un sfert din capitalul social în ultimele 12 luni, faptul că Oltchim a înregistrat profit operaţional de-a lungul perioadei relevante, ori că avea o cifră de afaceri în creştere şi nu avea o supracapacitate semnificativă. Totodată, Oltchim şi-a achitat toate datoriile scadente către bănci, atât în 2007 cât şi în 2008, iar ratingul realizat de Coface a plasat Oltchim în categoria a opta de risc (risc scăzut) la 30 iunie 2008. De asemenea, referitor la creanţa statului român împotriva Oltchim, analiza legală realizată indică faptul că, la data de 1 iulie 2008, această creanţă se afla în procedura de conversie în acţiuni, AVAS având în acest sens un mandat legal încredinţat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2006, modificată prin Legea nr. 30/2007. De altfel, în ceea ce priveşte procedura de conversie a creanţei statului român, trebuie precizat că statul român a notificat Comisia Europeană cu privire la intenţia de a aplica această măsură, iar în cadrul acestei proceduri Comisia Europeană urmează să se pronunţe, inclusiv cu privire la validitatea conversiei din perspectiva ajutorului de stat. Conducerea companiei a menţionat, totodată, că în prezent statul român a finalizat răspunsurile la ambele decizii emise de Comisia Europeană şi a furnizat toate datele relevante pentru ca această instituţie să realizeze o evaluare completă şi fundamentată în cazul Oltchim.

Oltchim face paşi înainte, în ciuda piedicilor puse de acţionarul minoritar

În plus, trebuie înţeles că aceste decizii nu reprezintă documentele sau opiniile finale ale Comisiei, ci CE nu face decât să exprime eventuale dubii şi ipoteze de lucru, cu privire la care urmează să se edifice în cadrul investigaţiei pe care o declanşează. „Suntem încrezători că investigaţiile se vor încheia într-un interval de timp cât mai scurt, iar aceste dubii exprimate de Comisia Europeană vor fi înlăturate. Convingerea ne este întărită de faptul că o primă plângere a PCC, depusă în faţa instanţelor din România, a fost respinsă, iar toate încercările PCC de a bloca Oltchim au eşuat”, se arată într-un document dat publicităţii de Oltchim.  Între timp, primul pas şi cel mai important pentru redresarea Oltchim a fost realizat prin achiziţia Arpechim. Nu în ultimul rând, planul de afaceri evidenţiază faptul că Oltchim se aşteaptă la o îmbunătăţire substanţială a vânzărilor, precum şi a profitabilităţii sale, ca urmare a achiziţiei activelor petrochimiei de la Piteşti. Potrivit managementului Oltchim, această achiziţie va conduce la creşterea imediată a vânzărilor, având în vedere că va include şi vânzările către terţi de pe platforma petrochimică Arpechim.

Se aşteaptă o explozie a vânzărilor

Planul de afaceri întocmit de Oltchim cu concursul unor consultanţi externi de prestigiu în domeniu reprezintă un plan de acţiune cu scopul precis – de a se adresa cerinţelor cheie de revitalizare a societăţii, inclusiv integrarea cu activele ce furnizează materiile prime de bază pentru Oltchim (propilena şi etilena de la Arpechim Piteşti), funcţionarea la capacitate cu instalaţiile existente, măsuri de conformare cu cerinţele de mediu şi implementarea conversiei datoriei în acţiuni. Previziunile financiare ale societăţii au fost elaborate pe baza unei analize detaliate a pieţei, a perspectivelor de creştere şi evoluţie a preţurilor pe piaţa celor patru produse principale ale Oltchim. Altfel spus, este de aşteptat ca vânzările combinate ale platformei integrate să înregistreze o îmbunătăţire substanţială atât din punct de vedere al creşterii cantităţilor vândute, cât şi al preţurilor de livrare. Conducerea Oltchim s-a arătat convinsă că, în urma unei analize aprofundate şi profesioniste a datelor puse la dispoziţie de către Oltchim, de către consultanţii financiari şi casele de avocatură, recunoscute – cum spuneam – pe plan internaţional pentru competenţa lor, membrii Comisiei Europene vor constata că Oltchim nu era o firmă în dificultate la 1 iulie 2008. În acest fel, garanţia care urmează să fie deschisă va fi în conformitate cu prevederile normelor europene. Totodată, reprezentanţii Oltchim şi-au reafirmat speranţa că membrii Comisiei Europene vor avea în vedere faptul că PCC SE este un acţionar minoritar ostil companiei, şi în acelaşi timp este un concurent pe piaţa europeană, având în mod categoric alte interese decât o bună funcţionare a Oltchim şi dezvoltarea activităţii acestei societăţi.

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button