Fotbal si marketing pe Santiago Bernabeu
Vorbeşte lumea… vorbeşte
Fotbal şi marketing pe Santiago Bernabeu
În Spania cel mai ieftin tricou cu Real Madrid costă în jur de zece dolari. Se vând mii de tricouri pe lună. În supermarket-uri sunt sute de metri pătraţi, dedicaţi sportului. Se rulează milioane de dolari pe zi. Zeci de mii de oameni sunt implicaţi şi trăiesc din sport. În Madrid, stadionul Santiago Bernabeu e aşezat la loc de cinste în mijlocul oraşului, aşa cum ai pune un mastodont din beton ce poate primi o sută de mii de oameni pe săptămână în mijlocul Lipscaniului. Din afară zici că este un zgârie nori care se încadrează perfect în peisaj, înconjurat de clădiri înalte şi centre comerciale luxoase. Fotbalul înseamnă în Spania religie, afaceri şi prosperitate.
Oamenii citesc cu nesaţ publicaţiile sportive, îşi cumpără bilete la meci, discută şi se bucură de viaţă. Toate acestea le poţi întâlni la Madrid şi nu trebuie să fi şocat de diferenţa de nivel de trai dintre Spania şi România, diferenţă importantă, dar care prin răbdare, creier şi bani se poate reduce, ci vei fi impresionat de bucuria de a trăi a celor de acolo. Sportul este un mod de a comunica, un mod de a te simţi bine şi a fi fericit. Dimineaţa devreme, pe bulevardele oraşului vezi oameni, făcând jogging. Străzile sunt străbătute în viteză de ciclişti multicolori, care zboară spre autostradă ca să pedaleze zeci de kilometri, iar aproape la orice colţ de stradă se încinge o miuţă. Viaţa înseamnă mişcare, iar succesul se bazează pe energie.
O astfel de filozofie de viaţă nu are nici un fel de sprijin în România. La noi, oamenii, după o zi stresantă la slujbă, se ascund în case, în week-end mănâncă, iar copiii nu fac sport pentru că nu au unde sau nu-i lasă părinţii, că trebuie să înveţe. Un astfel de comportament ne va aduce, pe lângă falimentul economic, un faliment psihic, iar reforma despre care se tot vorbeşte începe din dormitoarele noastre, din felul cum trăim, din felul cum ştim să iubim viaţa.
de Teo Prisacaru