Auto-Moto

Istorie pe patru roţi

Anul acesta se împlinesc 125 de ani de când inginerul german Gottlieb Daimler, împreună cu prietenul său Wilhelm Maybach a adaptat unui velociped cu roţi de lemn, un motor cu explozie în patru timpi cu un cilindru, la care folosea drept combustibil benzina, cu aprinderea prin scânteie electrică. Lua naştere atunci precursoarea motocicletei de mai târziu şi se deschideau larg porţile tehnologiei automobilelor fără de care societatea n-ar fi ajuns la gradul de civilizaţie din secolul trecut şi de acum.

Toate mărcile de automobile create în acest interval poartă cu ele o întreaga istorie. Autoturismele BMW au fost construite începând cu 1928 la BAYERISCHE MOTOREN WERKE  (Uzinele de Motoare din Bavaria). Activitatea la aceste uzine a început mai devreme însă, în 1916, cu fabricarea de motoare pentru avioane. Din acest motiv, medalionul BMW reprezintă o elice de avion în mişcare, albastrul semnificând cerul.
În limba germana VOLKSWAGEN înseamnă „maşină populară, autoturism pentru popor”(de la VOLKS = popor şi WAGEN = maşină), asta deoarece a fost gândită de Ferdinand Porsche pentru a satisface nevoile păturii largi a populaţiei din Germania anilor ’30 din secolul trecut. Gândit în 1929, proiectul a fost refuzat de firma Daimler-Benz, ca fiind fără viitor (!), dar Porsche a arătat schiţele sale lui Hitler, în 1933, iar în 1938 au ieşit pe porţile fabricii cu acelaşi nume primele automobile ce câţiva ani au servit armatei germane, până la sfârşitul războiului. Semnificaţia siglei este simplu de banuit, ea conţinând literele V şi W suprapuse.
Adoptarea numelui MERCEDES pentru automobilul creat de Karl Benz înaintea celui de-al Doilea Război Mondial are o explicaţie interesantă, mai ales datorită conjucturii. Începând cu 1909 inginerul german producea automobile Daimler şi, cu timpul, dorind să-şi extindă fabrica, se afla în căutare de noi pieţe de desfacere. Cumnatul său, Emil Jellinek, responsabilul cu exporturile, s-a plâns că datorită adversităţii dintre francezi şi englezi, ca urmare a întâmplărilor nefericite din Primul Război Mondial, vânzările în sudul Europei sunt nesatisfăcătoare. Cei doi au avut însă o idee salvatoare: au „botezat” automobilele pentru export după numele uneia dintre fetele lui Jellinek, Mercedes, vânzările intrând rapid pe un trend ascendent! Binecunoscuta siglă, steaua cu trei colţuri, folosită din 1909 până în 1937 pe maşinile Daimler, a fost încadrată într-un cerc şi de atunci, pentru Mercedes, ele semnifică supremaţia pe pământ, în aer şi în apă.
Automobilul FERRARI, creaţia italianului Enzo Ferrari (1898-1968), a fost lansat în 1929. Căluţul cabrat, emblema faimoasă a firmei, este de fapt o mascota a unui pilot de avion italian, eroul naţional Francisco Barraca, ucis în misiune în Primul Război Mondial. Părinţii acestuia i-au oferit-o lui Enzo Ferrari, convingându-l să o adopte pentru maşinile sale.
Începând cu 1909 se produceau autoturisme la ANONIMA LOMBARDA FABBRICA AUTOMOBILI (ALFA), în Italia. Un tânăr inginer, Nicola Romeo, a contribuit semnificativ la evoluţia tehnică a modelului iniţial şi din 1918 maşina capătă denumirea ALFA ROMEO. Crucea roşie şi şarpele care decorează sigla firmei reprezintă emblema oraşului de reşedinţă al societăţii, Milano, crucea amintind de Cruciade, iar omul mâncat de şarpe este un sarazin.
În limba latina VOLVO înseamnă „învârtire” sau „rulare”. Cercul mărginit de o săgeată, de pe siglă, este semnul convenţional pentru fier, bogăţia cea mai cunoscută a Suediei, dar cercul şi săgeata reprezintă şi scutul şi săgeata lui Marte, zeul războiului la romani.
Autoturismele FIAT au fost produse din totdeauna de FABBRICA ITALIANE DI AUTOMOBILE TORINO, inaugurată în 1899. Cel mai cunoscut reprezentant al concernului italian a fost Giovanni Agnelli.
În limba germană „horschen” înseamnă „a asculta cu atenţie” şi ideea lui August Horsch a fost să numească automobilul creat de el AUDI, adică „a asculta” în limba latina! Cele patru inele care alcătuiesc sigla firmei reprezintă cele patru companii din consorţiul Auto-Union din 1932, adică DKW, Horsch, Wanderer şi Audi.
Este interesant de ştiut cum s-a ajuns ca automobilul proiectat în 1942 de Karl Probst să fie denumit JEEP. Când erau aduse maşini noi pe standurile de probă ale fabricilor, mecanicii care le încercau turau motoarele la maxim, iar după o vreme, când erau chemaţi din nou, ştiau că urmează o noua „porţie” de „jeeeeeep, jeeeeeep”!
În 1979 a fost conceput designul pentru seria HIGH MOBILITY MULTI-PORPOSE  WHEELED VEHICLE, adică HMMWV, pronunţat HUMVEE, iar în 1985, General Motors a rulat primul HUMMER ca vehicul utilitar.
Automobilele SAAB sunt produse de SVENSKA AEROPLAN AKTIE BOLAGLET, începând cu anul 1947.
SEAT este prescurtarea de la SOCIEDAD ESPANOLA DE AUTOMOVILES DE TURISMO.
Compania CADILLAC, ce poartă numele cercetătorului francez Antoine de la Mothe  Cadillac, cel care a întemeiat în 1701 oraşul Detroit, a produs automobile începând cu 1902.
În 1922, Sir William Lyons a întemeiat „Swallow Sidecar Company” (SS Company), dar după cel de-al Doilea Război Mondial, pentru a evita o conotaţie nefericită cu SS-ul nazist, a redenumit firma sa JAGUAR!
La Eisenach, în Germania, şi-a deschis porţile în 1898 firma WARTBURG, ce poartă numele castelului de pe dealul de lângă fabrică, iar „Wartburg” în limba germană înseamnă „Castelul aşteptării”.
Fraţii francezi PEUGEOT, Jean Pierre (1768-1852) şi Jean Frederic (1770-1822), au deschis în 1810 o topitorie, iar începând cu 1888, nepoţii lor Eugene (1844-1907) şi Armand (1849-1915) produc velocipede şi după 1892, automobile. Leul de pe siglă provine de la emblema oraşului Belfort, unde a fost construit unul dintre primele modele. Autorul acesteia a fost Auguste Barholdy, sculptorul care a realizat Statuia Libertăţii din New York, dăruită de Franţa, în 1885, Statelor Unite ale Americii.
Englezii Sir Frederick Henry ROYCE (1863-1933) şi Charles Robert ROLLS (1877-1910) au întemeiat, în 1906, în Anglia, celebra firmă ROLLS-ROYCE.
Automobilul PORSCHE s-a fabricat din 1931, la Stuttgart, în Germania, după concepţia inginerului Ferdinand Porsche (1875-1951). Sigla firmei  este în mare parte cea a oraşului Stuttgart, clădit parţial pe locul unei ferme de armăsari, de unde şi calul de pe emblemă. Coarnele de cerb şi dungile roş-negre provin de la steagul regatului Wurtenberg.
Andre CITROEN este „părintele” automobilului construit începând cu 1913 în Franţa. Simbolul ales pentru maşinile sale provine de la activitatea de început a fabricilor, când se produceau roţi de transmisie, cele doua V-uri răsturnate reprezentând „dinţii” de pe roţile respective.
Cunoscutul constructor american Henry FORD (1863-1947) a fondat în 1903 „Ford Motor Company”, la Detroit. Harold Wills, mâna dreaptă a lui, câştigase bani în tinereţe tipărind cărţi de vizită, iar când Henry se afla în căutarea unui logo pentru marca sa de automobile, a scris Ford cu aceeaşi literă folosită pe cărţile de vizită. Ovalul a apărut în 1912, iar fondul albastru în 1927, odată cu lansarea modelului A. (va urma…)

Iulian VERNESCU

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button