Auto-Moto

ISTORIE PE PATRU ROŢI

Anul acesta se împlinesc 125 de ani de când inginerul german Gottlieb Daimler, împreună cu prietenul său Wilhelm Maybach, au adaptat unui velociped cu roţi de lemn, un motor cu explozie în patru timpi cu un cilindru, la care folosea drept combustibil benzina, cu aprinderea prin scânteie electrică. Lua naştere atunci precursoarea motocicletei de mai târziu şi se deschideau larg porţile tehnologiei automobilelor fără de care societatea n-ar fi ajuns la gradul de civilizaţie din secolul trecut şi de acum. Toate mărcile de automobile create în acest interval poartă cu ele o întreaga istorie.
SOCIETE INDUSTRIELLE DE MECANIQUE ET CARROSERIE DE AUTOMOBILE datează din 1935, când Henry Pigozzi (1898-1964) a construit o fabrică la Nanterre, în Franţa şi a livrat curând automobilele SIMCA. Literele îngemănate din partea de sus a siglei autoturismului LOTUS sunt iniţialele fondatorului, Anthony Colin Bruce Chapman, fondul galben simbolizând zilele însorite pe care le dorea pentru compania sa.
Logo-ul firmei LAMBORGHINI este uşor de interpretat, fiind vorba de un taur dezlănţuit, pentru că Francesco Lamborghini iubea corridele. Numele purtate de modelele apărute în timp au fost în majoritate numele unor tauri celebri sau ale unor rase nobile de tauri. Sigla automobilului MASERATI reprezintă emblema oraşului de reşedinţă al mărcii, tridentul fiind simbolul tradiţional al oraşului Bologna.
Istoria automobilelor RENAULT începe în 1898, când la Boulogne-Billancourt, în Franţa, fraţii Louis (1877-1944), Marcel (1872-1903) şi Fernand (1865-1909) RENAULT au pus bazele unei fabrici cu tradiţie.
Politica… „şi-a băgat coada” în multe situaţii din lumea automobilelor, dar exemplul cel mai clar este dat de o uzină sovietică ce a construit maşini imediat după Primul Război Mondial. Ei bine, numele dat acestora a fost ZIL, adică ZAVOD IMENI LIKHACEVA, „Fabrică numită după Likhaciov”! Şi asta nu e tot, din 1931 numele s-a schimbat în ZIS, în speţă „Fabrică numita după… Stalin”!
Alte trei automobile fabricate în URSS sunt POBEDA, din 1946, cuvântul însemnând „Victorie”, CHAIKA, din 1959, adică „Pescăruş” şi GAZ, fabricată de GORKY AFTOMOBIL ZASTAVA („Fabrica de automobile Gorky”), din 1932. Vecinii noştri sârbi au inaugurat în 1939 Zavodi Crvena Zastava, adică „Fabrica Steagul Roşu”, de unde au fost livrate automobile ZASTAVA.
DAEWOO, maşină lansată în 1967, înseamnă în limba coreeana „Marele Univers”. Sigla firmei este constituită din două loburi laterale ce simbolizează Polul Nord şi Polul Sud, cinci linii albastre reprezentând oceanele lumii şi şase dungi albe, adică cele şase continente. În japoneză, DATSUN înseamnă „Fiul lui Dat”, în timp ce DAT este „ager, viu”. Asemenea, tot în japoneză, cuvântul NISSAN provine din NI, adică prescurtarea de la Nippon, urmat de SAN, adică prescurtarea de la Sangio („industrie”).
MAZDA este pronunţarea englezească a numelui fondatorului, Jujiro MATSUDO, care la rândul lui este derivat de la numele profetului Zoroastru, sursa înţelepciunii, inteligenţei şi armoniei. Compania a livrat primele exemplare în 1920. Logo-ul firmei a fost realizat de Rei Yoshimara, un renumit creator de imagine pentru corporaţii, V-ul reprezentând o pereche de aripi întinse, simbolizând creativitatea, simţul misiunii, delicateţea şi flexibilitatea caracteristice mărcii.
SUBARU este prima firmă niponă care a folosit ca nume un derivat din limba japoneză. Se referă la un grup de şase stele din constelaţia Taurus, denumite MUTSURABOSHI, adică „Pleiadele”. MITSUBISHI înseamnă, tot în japoneză, „Trei diamante” şi sigla grupează aceste trei diamante sub forma elicei unui vapor, amintind de activitatea de început a constructorului.
În 1944, firma coreeană KYUNG SUNG PRECISION INDUSTRY fabrica biciclete. În 1952 devine KIA MOTORS, derivat de la KI+A , adică „raza de soare ce iese din Asia”. Sigla mărcii TOYOTA conţine trei elipse care reprezintă inima clientului, inima produsului şi progresul tehnologic, precum şi oportunităţile nelimitate ale viitorului. În japoneză, TOYO semnifică abundenţa, iar TA înseamnă „orez”! În unele culturi asiatice, cei binecuvântaţi cu o abundenţă de orez sunt bogaţi. Michio SUZUKI a inaugurat în 1887 o fabrică de maşini de cusut, iar din 1920 aceasta a livrat prima maşină cu acest nume.
Denumirea DAIHATSU deţinută de firma care produce automobile din 1951, provine din cuvintele japoneze DAI („din Osaka”) şi HATSU („fabrica de maşini”). HYUNDAI este traducerea în coreeană a cuvântului „modern” iar autoturismul  japonez ISUZU poartă acelaşi nume cu un râu, ca şi cunoscuta VOLGA sovietică.
LEYLAND este numele unui oraş aflat la sud de Preston, în Anglia, în traducere  „Pământ vraişte” (!), VAUXHALL este numele oraşului unde funcţionează uzina omonimă, PONTIAC a luat în 1907 numele oraşului cu acelaşi nume din Michigan, iar ROVER înseamnă „hoinar” în engleză. Vechea companie OLDSMOBILE şi-a format numele din alăturarea numelui celui care a înfiinţat-o în 1897, în SUA, Ransom Eli OLDS şi MOBILE.
Pe lângă numele amintite, multe altele îşi datorează denumirea fondatorilor acestora precum: SKODA (Emil Skoda), LANCIA (Vincenzo Lancia), BUGATTI (Ettore Bugatti, 1881-1939), TALBOT (nobil englez), ASTON  MARTIN (londonez), HONDA (Soichiro Honda, din 1946), YAMAHA (Torakusu Yamaha,1887), AUSTIN (Lionel Austin), CHRYSLER (Walter Chrysler,1923, SUA), CHEVROLET (Louis Chevrolet, 1902, SUA), BUICK (David Dunkar Buick, 1903, SUA), BENTLEY (William Owen Bentley, 1920, Anglia), OPEL (Adam Opel, 1863, Germania), STUDEBAKER (Henry Studebaker, 1915, SUA), MAYBACH (Wilhelm Maybach, Germania, 1846-1929) şi nu în ultimul rând DAIMLER (Gottlieb Daimler, Germania, 1834-1900) şi BENZ (Karl Friedrich Benz, Germania, 1844-1920).
Se cuvine, în acelaşi context, să nu uităm de Rudolf DIESEL (1858-1913, Germania), care deşi a conceput motorul cu ardere internă cu aprindere prin compresie, care-i poartă numele, nu a întemeiat nici o fabrică de automobile (!), de John Boyd DUNLOP (1840-1921, Anglia), inventatorul pneului şi de Giovanni Battista PIRELLI (1848-1932, Italia), cel care l-a perfecţionat.
În oricare dintre automobilele prezentate călătoriţi, DRUM BUN!

Iulian VERNESCU

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button