PNL Vâlcea cere sprijin guvernamental pentru deblocarea proiectului rutier vital al județului, tronsonul DX Tigveni – Râmnicu Vâlcea – Drăgășani – Găneasa

Într-o ședință extraordinară desfășurată pe 3 iulie, Colegiul Director Județean al Filialei PNL Vâlcea a adoptat, în unanimitate, o rezoluție prin care solicită intervenția urgentă a prim-ministrului Ilie Bolojan pentru accelerarea proiectului rutier DX Tigveni – Râmnicu Vâlcea – Drăgășani – Găneasa. Liberalii vâlceni atrag atenția că lipsa unei legături directe și rapide cu autostrada A1 condamnă județul la izolare economică, limitează dezvoltarea turismului, afectează mobilitatea forței de muncă și suprasolicită infrastructura rutieră existentă. În acest context, PNL Vâlcea cere recepționarea imediată a studiului de prefezabilitate, elaborarea în regim de urgență a studiului de fezabilitate și includerea tronsonului Râmnicu Vâlcea în lista priorităților naționale de investiții.
”Colegiul Director Judeţean al Partidului Naţional Liberal, Filiala Vâlcea, în conformitate cu atribuţiile sale prevăzute de Statutul PNL, DECIDE:
Articol unic
Colegiul Director Judetean al Filialei Valcea a PNL, întrunit în ședința extraordinara în data de 03.07.2025, ora 18.30, având în vedere că lipsa unei conectivități directe și rapide a Municipiului Râmnicu Vâlcea cu A1 generează:
- Izolare economică a județului Vâlcea și scăderea atractivității pentru investiții:
- Accesibilitate redusă: Fără o conexiune directă la autostradă, timpul de transport al mărfurilor și persoanelor din/spre Vâlcea către centre economice majore (București, Sibiu, Vestul țării) rămâne ridicat. Acest lucru descurajează investițiile noi, în special în domenii care necesită o logistică eficientă (producție, logistică, distribuție).
- Costuri de transport mai mari: Companiile existente în Vâlcea sau cele care ar dori să se stabilească acolo se confruntă cu costuri de transport mai mari din cauza drumurilor naționale aglomerate, cu viteze de deplasare reduse și consum sporit de combustibil. Aceste costuri se reflectă în prețurile finale ale produselor și serviciilor, diminuând competitivitatea.
- Marginalizare regională: Județul Vâlcea riscă să fie perceput ca o zonă „ocolită” de marile fluxuri economice și de transport, ceea ce poate duce la o marginalizare în cadrul dezvoltării regionale.
- Impact negativ asupra turismului:
- Acces dificil la atracțiile turistice: Vâlcea are un potențial turistic important (stațiuni balneare, mănăstiri, peisaje montane). Însă, accesul dificil și lent descurajează turiștii, în special pe cei care vin de la distanțe mai mari sau care preferă rute rapide și confortabile.
- Dezvoltare limitată a infrastructurii turistice: Investitorii în turism ar putea fi reticenți în a dezvolta noi facilități în condițiile unei accesibilități precare.
- Dezavantaje pentru forța de muncă și dezvoltarea locală:
- Mobilitate redusă a forței de muncă: Lipsa unei infrastructuri rutiere moderne face mai dificilă naveta pentru angajați din zonele învecinate sau atragerea de specialiști din alte orașe.
- Competitivitate redusă a produselor locale: Produsele agricole sau manufacturate din Vâlcea pot ajunge mai greu și cu costuri mai mari pe piețele naționale și internaționale, afectând competitivitatea producătorilor locali.
- Dezvoltare inegală: Comunitățile din Vâlcea care se află la distanțe mai mari de o potențială legătură cu autostrada vor fi și mai izolate, accentuând discrepanțele de dezvoltare internă a județului.
- Supraaglomerarea drumurilor existente:
- Trafic intens pe DN73C: Fără o alternativă rapidă oferită de autostradă, traficul rutier, inclusiv cel de tranzit, se va concentra pe DN73C, generând ambuteiaje, timpi mari de parcurs, poluare și un risc crescut de accidente. Aceste probleme afectează calitatea vieții locuitorilor și eficiența transporturilor.
- Aglomerație crescută: Cozi lungi și timpi de tranzit mari pe DN73C.
- Creșterea riscului de accidente: Un drum nemodernizat, cu un volum mare de trafic, prezintă riscuri sporite.
Adoptă următoarea REZOLUȚIE
Solicită primului ministru al României, domnul Ilie Bolojan, sprijin pentru:
- recepționarea Studiului de prefezabilitate al DX Tigveni – Ramnicu Vâlcea – Drăgășani – Ganeasa, studiu care trebuia recepționat în ianuarie 2024.
- realizarea în regim de urgenta a Studiului de Fezabilitate pentru aceasta arteră rutieră.
- introducerea pe lista priorităților investiționale ale guvernului a primului Tronson al DX Tigveni – Râmnicu Vâlcea.
Decizia a fost luată în unanimitate (95 voturi)”.
Preşedinte PNL Filiala Vâlcea, Cristian Buican
Secretar general PNL Filiala Vâlcea, Victor-George Stănculescu