Auto-Moto

Audi obţine o victorie record la Le Mans

audi le mans• Primul succes obţinut datorită turbinei cu geometrie variabilă (VTG)
• Un nou record de distanţă ca urmare a eficienţei şi fiabilităţii
• Toate cele trei automobile Audi R15 TDI s-au clasat pe podium

Audi a câştigat legendara cursă de 24 de ore de la Le Mans pentru a noua oară, obţinând astfel acelaşi statut cu Ferrari pe lista onorifică a clasicei curse franceze de anduranţă.

Eficienţa şi fiabilitatea au fost din nou factorii decisivi în cadrul celei de-a 78-a ediţii a cursei, ambele fiind punctele forte ale mărcii Audi, care se bucură de o reputaţie de constructor de automobile deosebit de eficiente. Cele trei automobile Audi R15 TDI ale echipei Audi Sport Team Joest au funcţionat pe întreaga distanţă fără a înregistra cea mai mică problemă tehnică şi, în urma celei mai rapide curse Le Mans din toate timpurile, au ocupat primele trei locuri. Astfel, Audi a reuşit să obţină o triplă victorie pentru a patra oară la Le Mans, după 2000, 2002 şi 2004.
„Tot colectivul Audi se poate mândri cu această reuşită de importanţă istorică. Fiabilitatea, eficienţa şi sustenabilitatea sunt în prezent aspecte deosebit de importante pentru constructorii de automobile, tocmai acestea fiind domeniile în care ne-am arătat experienţa în acest week-end”, afirma Preşedintele Consiliului Director al Audi, Rupert Stadler, care a fost el însuşi martor la captivanta cursă. „A fost una dintre cele mai incitante curse din istoria Le Mans, o bătălie pe viaţă şi pe moarte. Această triplă victorie este a patra de acest gen pentru Audi la Le Mans şi reprezintă, fără îndoială, cea mai valoroasă victorie obţinută după cea mai aprigă confruntare din istoria companiei. Aş dori să mulţumesc şi să transmit respectul deosebit pe care îl port întregului echipaj. Au dat dovadă de o energie incredibilă şi s-au comportat ireproşabil. Peugeot a fost un rival formidabil care ne-a determinat să dăm totul. Ca urmare, transmitem respectul nostru pentru echipajul francez.”
„După ce anul trecut am obţinut locul trei, scopul nostru declarat a fost să aducem din nou trofeul Le Mans la Ingolstadt şi Neckarsulm şi am realizat acest lucru în mod impresionant”, a declarat Dr. Wolfgang Ullrich, Directorul Audi Motorsport. „Sunt extraordinar de mândru de acest echipaj şi aş dori să mulţumesc din suflet întregii echipe şi tuturor celor care au contribuit la această realizare.”
Al nouălea triumf al mărcii la La Mans a fost posibil şi datorită tehnologiei dezvoltate într-un secret total de Audi Sport pentru cursele cu motor, de-a lungul ultimilor trei ani: motorul V10 TDI pentru modelul Audi R15 TDI cu o putere aproximativă de 440 kW este prevăzut cu un turbocompresor cu turbină cu geometrie variabilă (VTG).
Turbocompresoarele VTG sunt echipamente standard pentru motoarele Audi TDI din cadrul automobilelor de serie. Faptul că acestea sunt utilizate la Le Mans ajută inginerii Audi în dezvoltarea tehnologiei pentru motoare turbo mai mici şi deosebit de eficiente care urmează să fie folosite în viitor. „La Le Mans trebuie să facem faţă la temperaturi de peste 1.000 de grade Celsius, condiţii care nu au fost întâlnite până în prezent la automobilele de serie”, explică Ulrich Baretzky, Directorul departamentului pentru dezvoltarea motoarelor în cadrul Audi Sport. „Ca urmare a micşorării cilindreei, dezvoltarea pentru producţia de serie se va confrunta cu game de temperatură similare. Astfel, VGT devine un alt exemplu pentru modul în care transferul de tehnologie dintre departamentul motorport şi partea de producţie de serie funcţionează la Audi.”
În 2010, cerinţele referitoare la motoarele diesel au fost deosebit de înalte din cauza restricţiilor impuse de regulament. „Obţinerea unui randament mai mare al motoarelor fără a face compromisuri în privinţa fiabilităţii a reprezentat o mare provocare căreia echipa noastră i-a făcut faţă într-un mod remarcabil”, a declarat după cursă Dr. Wolfgang Ullrich, Directorul Audi Motorsport. „Pentru siguranţă, în acest an nu am folosit întregul potenţial al motorului V10 TDI. Din acest motiv, chiar dinainte de cursă ne era clar că nu aveam cel mai rapid automobil, ci unul foarte eficient şi sigur. Obiectivul stabilit pentru R15 plus în faza de dezvoltare a fost o creştere cu 20% a eficienţei, obiectiv pe care l-am atins. Am muncit foarte mult pentru aceasta în ultimele câteva luni. Acest lucru face ca succesul obţinut, devenit posibil şi datorită performanţelor desăvârşite în echipă, să fie cu atât mai apreciat.”
Victorioasele modele Audi R15 TDI, conduse de Timo Bernhard (Germania), Romain Dumas (Franţa) şi Mike Rockenfeller (Germania) au parcurs în total 397 de tururi în 24 de ore. Cu o distanţă acoperită de 5.410 kilometri, cei trei au doborât recordul stabilit în 1971 de Dr. Helmut Marko şi Gijs van Lennep cu modelul Porsche 917, considerat imbatabil, deoarece linia dreaptă Hunaudières nu avea şicane la acea dată, aceasta fiind o altă ilustrare a performanţelor tehnologiei Audi TDI.
Timo Bernhard, Romain Dumas şi Mike Rockenfeller au făcut o cursă fără greşeală, obţinând astfel prima lor victorie la Le Mans şi un nou record istoric. Cursa s-a desfăşurat fără nici cele mai mici probleme pentru învingători, cu excepţia unei perforări uşoare a pneului înainte de finalul cursei şi detaşarea oglinzii exterioare din partea dreaptă. Al doilea loc a fost ocupat de Marcel Fässler, André Lotterer şi Benoît Treluyer, la automobilul cărora secţiunea frontală a caroseriei a trebuit schimbată de două ori după impactul cu parapeţii de protecţie.
Câştigătorii din 2008, Dindo Capello, Tom Kristensen şi Allan McNish, care erau cea mai bine plasată echipă Audi în prima parte a cursei, au avut un mare ghinion. Tom Kristensen, pilotul cu cele mai multe victorii la Le Mans, a trebuit să evite un autovehicul GT2 lent sâmbătă noaptea şi, ca urmare, a derapat cu partea din spate în zidurile de protecţie ale standurile echipei Porsche.
Având timpi rapizi pe tur de pistă, Capello, Kristensen şi McNish au revenit în plutonul grupul fruntaş, iar la final au fost recompensaţi cu un loc pe podium
Audi a vândut aproximativ 950.000 de automobile  în 2009. Compania a înregistrat venituri de 29,8 miliarde de euro şi un profit operaţional de 1,6 miliarde de euro. Audi produce automobile în Ingolstadt şi Neckarsulm (Germania), Györ (Ungaria), Changchun (China) şi Bruxelles (Belgia). La Aurangabad, în India, a început producţia în sistem CKD a modelului Audi A6 la finalul anului 2007 şi a modelului Audi A4 la începutul lunii octombrie a anului 2008. Compania activează pe mai mult de 100 de pieţe la nivel mondial. Printre filialele deţinute integral de AUDI AG se numără AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. din Sant’Agata Bolognese (Italia) şi quattro GmbH în Neckarsulm. Audi are în prezent aproximativ 58.000 de angajaţi la nivel mondial, inclusiv cei 45.500 angajaţi din Germania. În perioada 2010-2012, Grupul Audi a planificat investiţii de aproximativ 5,5 miliarde de euro, în special în produse noi, pentru a menţine poziţia de lider a companiei în domeniul tehnologiei auto, poziţie exprimată prin sloganul „Vorsprung durch Technik” (Progres prin tehnologie). Până în 2015, Audi plănuieşte să sporească numărul de modele din portofoliul său până la 42.
Audi şi-a îndeplinit responsabilităţile sociale pe mai multe niveluri, pentru a construi un viitor mai bun pentru generaţiile următoare. Prin urmare, baza succesului durabil al Audi constă în protecţia mediului înconjurător, conservarea resurselor naturale, competitivitatea internaţională şi o politică de resurse umane modernă. Un exemplu ce demonstrează angajamentul AUDI AG faţă de problemele de mediu este înfiinţarea noii Fundaţii ecologice Audi.

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button