Diverse

„Edutainment”, conceptul revoluționar care combină învățătura cu distracția

Ați auzit de „Edutainment”? Este un termen care a câștigat popularitate în ultimii ani, combinând educația și divertismentul într-o experiență plăcută. Deși nu este o practică tocmai nouă, inovațiile tehnologice creează un număr tot mai mare de oportunități pentru ca acest conceput să evolueze.

Introducerea elementelor ludice prin Realitatea Virtuală, jocurile video sau Internet of Things (IoT) propulsează educația spre un viitor mai accesibil și personalizat, stimulând curiozitatea și dorința de a învăța continuu. Internet of Things (IoT) reprezintă rețeaua de obiecte fizice care conțin senzori, software și alte tehnologii, în scopul interconectării și schimbului de date cu alte dispozitive și sisteme de pe internet. Prin IoT, de exemplu, putem porni aerul condiționat de oriunde ne-am afla.

Învățarea devine o experiență plăcută

Revenind la „Edutainment”, la divertismentul educațional, trebuie spus că el implică utilizarea metodelor de divertisment pentru a preda conținut educațional într-un mod distractiv și captivant. Scopul edutainment-ului este de a crea un mediu în care învățarea devine o experiență plăcută și nu mai este privită ca o obligație. Această abordare este utilizată în diverse domenii, cum ar fi muzeele, parcurile tematice, televiziunea și jocurile video.

Una dintre caracteristicile importante distinctive este că edutainment-ul nu se concentrează doar pe conținut, ci și pe modul în care este transmis mesajul.

Deși s-ar putea crede că tehnicile de edutainment sunt inovatoare, învățarea prin joc a reprezentat o preocupare pentru umanitate din timpuri străvechi. De fapt, este baza învățării anterioare apariției limbajului.

Compania Disney a introdus conținutul educațional pentru copii

Forme de edutainment au apărut încă de la începutul secolului al XX-lea, prin utilizarea diferitelor jocuri pe hârtie în procesul educațional. Rădăcinile sale moderne datează din anii 1950, când compania Walt Disney a început să producă conținut educațional pentru copii. Disney a folosit animația și povestirea pentru a preda lecții despre știință, istorie și cultură.

Termenul „edutainment” a fost menționat în premieră în anii 1970, când educatori și cercetători au început să exploreze ideea utilizării divertismentului pentru a îmbunătăți învățarea. Un moment de referință în evoluția acestui concept a fost introducerea Tehnologiilor Informației și Comunicațiilor (TIC) în procesul educațional.

Jocurile reprezintă temelia conceptului

În acest punct, este clar că edutainment-ul promovează o educație activă și participativă, implicând elevul încă din start. Această metodă de învățare favorizează dobândirea de cunoștințe, competențe și abilități.

Prin edutainment, crește implicarea prin practică, este îmbunătățită concentrarea și retenția informațiilor, sunt stimulate creativitatea și imaginația, se dezvoltă spontaneitatea. În același timp, îmbinarea educației cu divertismentul contribuie la dezvoltarea cognitivă și emoțională, îmbunătățește abilitățile interpersonale și facilitează trasee personalizate de învățare.

Istoria se poate învăța și din filme, nu neapărat din cărți. De asemenea, oamenii pot învăța geografia lumii din filme documentare. O vizită la un muzeu cu fosile de dinozauri este cea mai eficientă lecție despre existența acestor creaturi preistorice. În prezent, jocurile reprezintă temelia conceptului de edutainment, fie că sunt fizice, fie că sunt online. De pildă, pentru partea practică a unei lecții despre ce înseamnă riscul se poate exersa la jocuri online păcănele.

Profesorii se numără printre beneficiari

Dinamica jocului încurajează elevii să își verbalizeze gândirea și să urmărească un obiectiv clar. Tocmai din acest motiv, această metodologie oferă rezultate excelente în dezvoltarea echipelor profesionale.

Pe lângă beneficiile pentru elevi, edutainment-ul aduce avantaje și profesorilor. De exemplu, integrarea aspectului ludic în clasă le oferă cadrelor didactice multiple posibilități de a crea conținut atractiv și de a-și dezvolta creativitatea.

Răspunsul pozitiv al elevilor stimulează interesul pentru învățare, transformând sala de clasă într-un mediu mai participativ și dinamic pentru toată lumea. Drept urmare, este alungată monotonia și pentru cadrele didactice, plasându-le într-un proces de îmbunătățire continuă a capacităților de comunicare, benefică pentru cariera lor profesională.

Articole Similare

Back to top button