Economie

„Am plecat de la o Dacie cu remorcă şi acum am parc auto”

• interviu cu ing. Constantin Tomescu, director SC Tom Complex SRL

Una dintre cele mai importante firme de construcţii din judeţul Vâlcea, Tom Complex s-a înfiinţat în anul 1993, reuşind ca după 15 ani să aibă în portofoliu o serie de realizări deosebite. Directorul general al societăţii, Constantin Tomescu îşi aduce aminte cum a plecat în afaceri cu o Dacie cu remorcă, pentru ca după ani de zile să aibă în patrimoniu un parc auto de invidiat. În prezent, parcul este compus din mai multe tipuri de utilaje: ministaţii mobile de beton Carmix 3,5 T, buldozere, excavatoare etc. În acest moment, firma execută atât lucrări industriale, cât şi civile, acoperind întreaga gamă de lucrări în construcţii: terasamente, poduri, drumuri, alimentări cu apă, canalizări, confecţii metalice, vile şi apartamente.

Printre lucrările reprezentative ale societăţii se numără ambientizarea hidrocentralei de la Turnu, reabilitarea turnurilor de la Brădişor, stabilizarea unui versant de 4.000 mp la Malaia, întreţinerea lucrărilor la canale.

• Cum a luat naştere societatea Tom Complex?

Firma a luat naştere în 1993. Ca inginer, am condus o investiţie destul de mare – aducţiunea de la Brădişor, care a implicat o mulţime de lucrări complexe, întinzându-se pe 50 de kilometri. Am dus lucrările de la început până la final. Am fost şeful Serviciului de Investiţii, apoi diriginte de şantier. Văzând că situaţiile de schimbă, mi-am dorit să fiu constructor, cu toate că specialitatea mea este electrotehnica. Dar, având în vedere că tata a fost zidar undeva în Dolj, în fiecare vară am lucrat cu el şi pot să spun că am făcut toate lucrările până la categoria maximă. Aşadar, mi-a fost foarte uşor, vorba lui tata, să trec de la milimetru şi micron, la centimetru. Revenind, am luat repartiţie la Filiaşi, am lucrat inginer proiectant, am venit în Vâlcea la IGCCL şi întâmplarea a făcut ca după câţiva ani să ajung şeful Serviciului Investiţii şi am realizat această aducţiune, punând-o în funcţiune. Mi-a fost de mare ajutor această experienţă. În aceşti ani am cunoscut toţi constructorii de bază ai Vâlcii – ACF, TCH. Ăştia erau mastodonţi! În plus, am cunoscut toate şantierele de construcţii care realizau toate locuinţele din oraş, care mai târziu, în 1994-1995, s-au privatizat. Tot trustul de construcţii Vâlcea s-a împărţit în 5-6 şantiere. Din acestea mai doar vreo două.

• Cum aţi rezistat, având în vedere că a fost şi încă este o perioadă grea pentru constructori?

Da, aveţi dreptate, însă ambiţia omului face să poţi merge înainte. Eu la ambiţie mi-am făcut firma pentru că am luat o palmă de la viaţă. Din şeful serviciului Investiţii am ajuns inginer, diriginte de şantier. Mi-a fost greu să accept acest lucru, să ajung de la nivel decizional la execuţie. Am zis: pot mai mult. Şi aşa mi-am făcut o firmă de construcţii. Mi-a fost foarte greu, am plecat de la o Dacie cu remorcă şi acum am parc auto, cu utilaje pe care nu multe societăţi le au.

• Cu ce utilaje vă mândriţi în mod special?

Am început cu lucrări micuţe… Apoi am luat un tractor cu remorcă, rabe de la Berbeşti, am cumpărat un excavator, apoi buldozere. Aşa am reuşit la performanţa să am două buldozere în stare de funcţionare, două excavatoare 1.203, volă de 3,5 mc pe cupă, ministaţii mobile de beton Carmix 3,5 T. Având aceste utilaje am început să execut lucrări de terasamente, dar şi civile. În momentul de faţă am circa 50 de salariaţi, din care jumătate sunt numai mecanici de utilaje şi şoferi. Restul sunt sudori, lăcătuşi, mozaicari, fierari-betonişti, dulgheri – care fac tot ce trebuie. Întreţinerea utilajelor o fac aici, cu surse proprii, pentru că altfel ar costa foarte mult.

• Ce fel de lucrări executaţi?

Toată gama de lucrări: de terasamente, de alimentări cu apă, canalizări, confecţii metalice, drumuri – tot ce înseamnă parte albă, poduri… Am colaborat mult timp cu Ancorad şi Drumurile Judeţene la începuturi, cu TCH-ul în antrepriză. Acum am ajuns la stadiul în care pot fi eu antreprenor general şi să dau la alte societăţi să lucreze. De asemenea, execut vile, de la fundaţie până la finisaje exterioare şi interioare. Din păcate, la finisaje nu câştigi cine ştie ce, pentru că bunii meseriaşi au plecat. Noi încercăm să-i învăţăm pe oameni şi când au învăţat, pleacă. Cifra de afaceri a fost tot timpul în creştere, în 2007 ajungând la 48 de miliarde. În momentul de faţă am investiţii – bani împrumutaţi de la bancă, 20 de miliarde, pentru reîmprospătarea parcului auto. E un efort financiar foarte mare să dai 500 milioane rate la bancă lunar, fie că e vară, fie că e iarnă.

• Ne puteţi spune câteva dintre cele mai importante lucrări pe care le-aţi executat sau pe care le aveţi în execuţie în acest moment?

Eu am nişte lucrări reprezentative la Hidroelectrica. Am făcut ambientizarea la hidrocentrala de la Turnu, reprezentând toată tâmplăria de aluminiu şi finisajele. De asemenea, am reabilitat turnurile de la Brădişor – refacere faţadă, şarpantă şi învelitori. Am stabilizat un versant de patru mii de metri pătraţi la Malaia, o lucrare cu specific de hidroelectric. Am făcut şi lucrări de întreţinere a contracanalelor, decolmatări dar şi o serie de alte investiţii.
Octavian HERŢA

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button