Propuneri ale deputatilor din Comisia Buget-Finante pentru
Propuneri ale deputaţilor din Comisia Buget-Finanţe pentru
Proiectul de lege pentru modificarea Codului Fiscal
Microîntreprinderile vor putea opta pentru plata unei cote de impozit de 2% din cifra de afaceri, care va fi majorată până la 3% în 2009, dacă desfăşoară alte activităţi decât cele de consultanţă şi management. Microîntreprinderile sunt firme cu până la 9 angajaţi şi o cifră de afaceri de cel mult 100.000 de euro. În prezent, aceste companii pot alege pentru plata unui impozit de 3% din cifra de afaceri sau de 16% din profit.
Microîntreprinderile ar putea plăti impozit de 2% din cifra de afaceri
Proiectul de lege pentru modificarea Codului Fiscal, aprobat recent de Guvern, prevede eliminarea sistemului de impozitare pe cifra de afaceri. Executivul a arătat că aceste facilităţi nu sunt permise de normele Uniunii Europene. În acelaşi timp, Guvernul doreşte să combată sistemul prin care microîntreprinderile sunt utilizate pentru achitarea salariilor mari către angajaţi, sub forma plăţilor prin contracte de management sau consultanţă, în principal pentru a evita plata de contribuţii sociale. La dezbaterea proiectului de lege, plenul Senatului a adoptat un amendament potrivit căruia sistemul actual va fi menţinut, cu unele modificări. Senatorii au hotărât că microîntreprinderile vor putea plăti fie un impozit de 1,5% pe cifra de afaceri, fie o cotă de 16% pe profit, dacă obţin cel puţin 50% din venituri din activităţi de producţie. Amendamentul votat de deputaţii din Comisia Buget-Finanţe stabileşte că microîntreprinderile vor putea plăti de la 1 ianuarie 2007 un impozit de 2% din cifra de afaceri, care va fi majorat la 2,5% în 2008 şi 3% în 2009, cu condiţia să nu desfăşoare activităţi de management sau consultanţă. Deputaţii au menţinut, însă, prevederea potrivit căreia firmele mici vor plăti un impozit de 16% din profit dacă depăşesc pe parcursul anului pragul de 100.000 de euro din cifra de afaceri.
A fost respinsă scutirea de impozit pe profitul reinvestit
Deputaţii din Comisia Buget-Finanţe au votat împotriva propunerii de scutire a companiilor de la plata impozitului pe profitul reinvestit, adoptată de senatori în urmă cu două săptămâni.
Scăderea cotei reduse a TVA de la 9% la 7%, respinsă
Deputaţii din Comisia Buget-Finanţe au respins propunerea de diminuare a cotei reduse de TVA de la 9 la 7%, precum şi un amendament referitor la includerea produselor alimentare de bază în categoria celor taxate cu cotă redusă. Cele două amendamente au fost respinse cu majoritate de voturi. Cota redusă de TVA se aplică în prezent pentru manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, cu excepţia celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii, livrarea de proteze şi accesoriile acestora, cu excepţia protezelor dentare, şi medicamente de uz uman şi veterinar. Cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al domeniilor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping şi prestarea unor servicii constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii şi evenimente culturale, cinematografe, beneficiază de asemenea de cotă redusă.
Comisia de buget a Camerei a votat acciza minimă de 91% la ţigări
Deputaţii din Comisia Buget-Finanţe a Camerei au adoptat varianta aprobată în Senat cu privire la accizele la ţigări, respectiv o acciză minimă de 91% din acciza aferentă ţigaretelor din categoria de preţ cea mai vândută, cu un punct procentual peste nivelul actual. Nivelul este cu patru puncte sub varianta propusă în proiectul de modificare a Codului Fiscal aprobat de Guvern. În prezent, acciza plătită pentru produsele din tutun se calculează având în vedere un nivel minim stabilit în funcţie de evoluţia accizei aferente ţigaretelor din categoria de preţ cea mai vândută, astfel încât nivelul accizei minime să reprezinte 90% din aceasta. Acciza minimă la ţigarete a crescut cu 54,7% la începutul lunii mai, la 30,83 euro/1.000 de ţigarete, nivelul fiind publicat în ordonanţa de urgenţă privind consolidarea în acciză a taxei pe viciu. Până atunci, acciza minimă pentru ţigarete a fost de 19,92 euro/1.000 de ţigarete. Acciza pentru ţigarete a fost calculată prin însumarea unei taxe de 9,10 euro pentru 1.000 de ţigarete (acciza specifică – n.r.) la care s-a adăugat 30% din preţul maximal de vânzare cu amănuntul (acciza ad valorem – n.r.). Taxa a fost majorată la 15,53 euro plus 30%, şi a crescut din nou la 16,28 euro plus 29%, la 1 iulie. Când suma dintre acciza specifică şi acciza ad valorem este mai redusă decât acciza minimă se plăteşte acciza minimă. Codul Fiscal stabileşte că Guvernul poate modifica acciza minimă, la propunerea Ministerului Finanţelor.
Majorarea impozitelor pentru locuinţele mari
Deputaţii din Comisia Buget-Finanţe au aprobat în unanimitate majorarea impozitelor pentru locuinţe cu o suprafaţă de peste 150 de metri pătraţi, cu câte 5% pentru fiecare 50 de metri pătraţi sau fracţiune din aceştia, în cadrul dezbaterilor privind modificările Codului Fiscal. Populaţia va plăti, din 2007, aceeaşi cotă de impozit, de 0,1% din valoarea impozabilă a clădirii, indiferent de rangul localităţii în a cărei rază administrativ teritorială se află clădirea. În prezent, cota este 0,2% pentru clădirile situate în mediul urban şi 0,1% în cazul celor din mediul rural. Prin urmare, se va micşora cota de impozit pentru clădirile din mediul urban, dar impozitul datorat pentru acestea nu se va reduce deoarece se vor dubla coeficienţii de corecţie, anulându-se astfel efectul diminuării cotei.
Amânarea introducerii impozitului agricol
Comisia Buget-Finanţe a Camerei Deputaţilor a adoptat varianta propusă de Senat privind impozitarea veniturilor din activităţi agricole, stabilind amânarea introducerii cotei de 2% până în 2008, cu menţiunea că impozitul se va aplica doar veniturilor băneşti. Deputaţii din Comisie au propus ca impozitul să nu se aplice şi produselor rezultate din troc. Senatul a aprobat la sfârşitul lunii iunie proiectul de lege privind modificarea Codului Fiscal, printre amendamentele acceptate figurând şi propunerea Comisiei pentru Buget, Finanţe, Activitate Bancară şi Piaţa de Capital de amânare a impozitului agricol. Proiectul de lege aprobat la sfârşitul lunii mai de Guvern stabileşte că acei contribuabili care realizează venituri din vânzarea produselor agricole către unităţi specializate pentru colectare, unităţi de procesare industrială sau către alte unităţi vor plăti un impozit de 2% din valoarea produselor livrate. Produsele trebuie să fie în stare naturală, recoltate de pe terenuri agricole proprietate personală sau luate în arendă.
Câştigurile de pe piaţa de capital ar putea fi taxate diferenţiat în continuare
Câştigurile obţinute din tranzacţiile pe piaţa de capital ar putea fi taxate în continuare cu cote diferenţiate în funcţie de perioada de deţinere a acţiunilor, potrivit variantei aprobate de deputaţii din Comisia Buget-Finanţe la dezbaterea modificărilor la Codul Fiscal. Prevederea a fost aprobată şi de plenul Senatului. La începutul lunii iunie a anului 2005, au intrat în vigoare o serie de modificări la Codul Fiscal, una dintre schimbări fiind majorarea cotei de impozitare a câştigurilor obţinute pe piaţa de capital de la 1% la 16%. Aceste procente sunt aplicate diferenţiat, în funcţie de perioada deţinerii titlurilor în portofoliu, peste 1 an şi respectiv sub un an. Până în acest an veniturile din această categorie au fost taxate cu 1%.
Impozit de 3% din valoarea proprietăţii
Sistemul de taxare a tranzacţiilor imobiliare a fost aprobat de Comisia de Buget-Finanţe din Camera Deputaţilor în varianta introducerii unui impozit de 3% din valoarea proprietăţii. Proiectul de modificare a Codului Fiscal aprobat de Guvern prevede o cotă de 16% aplicată la diferenţa dintre preţul de vânzare şi cel de cumpărare existentă. Comisia propune desfiinţarea taxei de timbru, de 1%, şi înglobarea acesteia în impozit. Tranzacţiile imobiliare au fost impozitate pentru prima dată anul trecut, începând cu luna iunie, diferenţiat în funcţie de perioada de deţinere a imobilului, prin intrarea în vigoare a unor modificări la Codul Fiscal. Astfel, a fost introdusă o cotă de impozitare de 10% pentru câştigurile obţinute din vânzarea de clădiri şi terenuri, în cazul în care acestea sunt vândute la mai puţin de trei ani de la dobândire. Începând cu 1 ianuarie 2006, cota a crescut la 16%, aplicată la valoarea pozitivă dintre preţul de vânzare şi cel de cumpărare, respectiv costul de construcţie. Impozitul nu se aplică pentru tranzacţiile cu imobile şi terenuri deţinute pe o perioadă mai mare de trei ani, precum şi în cazul celor moştenite, primite prin donaţie, retrocedate, provenite din schimb imobiliar sau aduse ca aport la capitalul social al unei firme. Ministerul Finanţelor a anunţat în toamna anului trecut că intenţionează să modifice regimul de impozitare a tranzacţiilor imobiliare, prin introducerea unei cote de impozit de 2%, aplicată asupra preţului de vânzare. În cazul dobândirii proprietăţii sub alte forme decât vânzarea-cumpărarea, impozitul urma să fie aplicat asupra valorii proprietăţii (pentru schimb, rentă viageră, etc), sumei totale din contractul de vânzare-cumpărare în rate, sau valorii din raportul de expertiză întocmit de un expert autorizat dacă nu puteau fi aplicate prevederile menţionate.
Firmele care investesc peste 500.000 euro ar putea fi scutite de unele impozite
Firmele care realizează investiţii de peste 500.000 de euro pe o perioadă de până la cinci ani, inclusiv, ar putea fi scutite de la plata impozitului pe clădiri şi teren, datorate consiliilor locale, potrivit deciziei aprobate, luni, de către deputaţii din Comisia de Buget-Finanţe. Pentru investiţiile mai mari de 500.000 de euro, finalizate şi puse în funcţiune la data intrării în vigoare a Codului Fiscal, consiliul local poate stabili o cotă de 0,25% la calcul impozitului pe clădiri, pe o perioadă de 3 ani, inclusiv. Amendamentele au fost votate şi de plenul Senatului, dar cu o limită minimă a investiţiilor de 100.000 de euro. Proiectul Codului Fiscal aprobat de Guvern stabilea că firmele trebuie să deruleze investiţii de peste un milion de euro pentru a beneficia de aceste scutiri. Conform legislaţiei în vigoare, consiliul local poate acorda scutirea de la plata impozitului pe teren sau reducerea acestuia pentru terenul aferent investiţiilor derulate pe toată perioada executării acestora, până la punerea în funcţiune, dar nu mai mult de 3 ani de la data începerii lucrărilor şi nu mai târziu de 31 decembrie 2006.
Consiliile locale ar putea majora impozitele şi taxele anuale cu maximum 20%
Consiliile locale ar putea avea dreptul să majoreze impozitele şi taxele locale anuale cu maximum 20% peste nivelul prevăzut în Codul Fiscal, măsura fiind aprobată de către deputaţii din Comisia de Buget-Finanţe. Prevederea este conformă proiectul de Cod Fiscal aprobat de Guvern. Reglementările în vigoare prevăd posibilitatea ca autorităţile locale să majoreze taxele locale pentru proprietăţi şi vehicule, fără a preciza o limită. Noua variantă a Codului Fiscal stabileşte, de asemenea, că impozitele şi taxele locale vor fi indexate o dată la trei ani, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare, în situaţiile în care inflaţia depăşeşte un nivel cumulat de 10%. În prezent, impozitele şi taxele locale sunt indexate anual pentru a reflecta rata estimată a inflaţiei pentru anul următor, dacă aceasta depăşeşte 5%. Proiectul de Cod Fiscal prevede doar două termene de plată a impozitelor şi taxelor locale, respectiv 31 martie şi 30 septembrie, faţă de patru termene în prezent. Impozitele sub 50 de lei, inclusiv, vor fi achitate integral până la 31 martie. O altă modificare se referă la diferenţierea dintre impozit, plătit de proprietar, şi taxă, datorată de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă.