Ancheta

Locuitorii de pe strada Ferdinand trăiesc un coşmar fără sfârşit

O parte din cetăţeni spun că autogară este ilegală
• autorizaţia de construire nu a trecut niciodată prin Consiliul Local
Mai mulţi cetăţeni de pe strada Ferdinand din Râmnicu Vâlcea trăiesc de multă vreme un calvar care pare să nu se mai sfârşească. Strada, altădată una liniştită, a devenit aproape de nelocuit de câţiva ani. Mai exact, din anul 2004, când în zonă a fost construită o autogară, deşi la câţiva paşi se mai află una. Pe lângă aceasta, pe strada Ferdinand au fost construite, pe o lungime de circa 200 metri, circa 10 spălătorii auto. Fără riscul de a exagera, la parterul aproape fiecărei case a răsărit o spălătorie. Este inutil de descris atmosfera creată pe strada Ferdinand: mizerie, zgomot asurzitor, sfidare a celor care îşi doresc să trăiască în linişte.

Ceea ce este mai grav e că cetăţenii acuză faptul că autogara funcţionează ilegal, doar pe baza unei hârtii semnate şi ştampilate de fostul primar al Râmnicului, Traian Sabău, în baza căreia a fost emisă autorizaţia de funcţionare Această autorizaţie nu a trecut niciodată prin plenul Consiliului Local, aşa cum ar fi fost normal. În această ediţie a ziarului „ARENA” vom încerca să rezumăm situaţia de pe strada Ferdinand, în special în legătură cu autogara, urmând să revenim cu un material mai amplu într-o ediţie viitoare. Articolul de faţă se doreşte a fi un semnal de alarmă pentru autorităţi, pentru că toate reclamaţiile cetăţenilor de până acum au rămas fără rezultat.
Reclamaţii
De ani de zile, un grup de cetăţeni de pe strada Ferdinand a sesizat majoritatea instituţiilor de resort, care ar fi trebuit să se implice în rezolvarea situaţiei. Din 2004, de când a fost construită autogara, pe adresa autorităţilor locale au sosit nenumărate plângeri şi reclamaţii, însă până acum nu a fost luată vreo măsură. Vă prezentăm în continuare o petiţie adresată în 2005 Prefecturii Vâlcea, de către Carmen Lăzăroiu în numele mai multor cetăţeni de pe strada Ferdinand. „Prin prezenta dorim sa va aducem la cunoştinţă următoarea situaţie, în legătură cu autogara care funcţionează de aproximativ 10 luni în municipiul Rm. Vâlcea, strada Ferdinand nr.38 (revenim în acest fel la adresa nr.1238/07.07.2004 către Prefectura Vâlcea, la care nu am primit nici un răspuns);
1. Înfiinţarea autogării respective s-a făcut fără respectarea legislaţiei în vigoare, respectiv fără o solicitare a acordului de mediu (în conformitate cu art, 8, 10 şi 11 din Legea 137/1995 cu modificările şi completările ulterioare);
2. Societatea care a construit-o, SC LEX-IM-POL SRL Rm. Vâlcea, s-a prevalat de o autorizaţie de construcţie emisă de primărie anterior, în anul 2002 (nr.513/14727 din 26.07.2002), pentru cu totul alte activităţi (spălătorie auto, pavilion, terasă şi împrejmuire) decât autogara;
3. Această societate a solicitat eliberarea autorizaţiei de mediu pentru activitatea „activităţi anexe transporturi terestre (autogară)” cod CAEN 6321, în data de 17.06.2004, fără a avea celelalte avize necesare, aşa cum prevedea Legea 137/1995 art.8 (fără avizul primăriei exprimat prin certificatul de urbanism şi autorizaţia de construcţie sau avizul C.A.U.); cu toate acestea, i s-a eliberat autorizaţia de mediu la o zi după depunerea cererii (autorizaţia de mediu nr.506/18.06.2003) şi în plus nu s-a efectuat nici verificarea conformităţii (anterior eliberării autorizaţiei, aşa cum prevede HG 573/2002 pentru activităţile cu codul CAEN 6321);
4. Societatea LEX-IM-POL SRL Rm. Vâlcea, prevalându-se de această autorizaţie, a solicitat Primăriei Rm. Vâlcea (de fapt, fostului primar Traian Sabău), contrar procedurilor legale, avizul favorabil începerii acestei activităţi în data de 21.06.2004 (la 3 zile după emiterea autorizaţiei de mediu), acest aviz a fost obţinut de la o singură persoană şi nu de la Comisia de Acord Unic a Primăriei (unde trebuia să fie supusă cererea), singurul for în măsură să spună dacă activitatea respectivă poate fi aprobată cu respectarea prevederilor din P.U.Z. şi P.U.D. zonelor respective;
5. După părerea noastră, această activitate se încadrează la proiecte de infrastructură (anexa 1.2, poz, 10, pct.b din HG nr.918/2002) „proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv construcţia centrelor comerciale şi parcărilor auto pentru care este necesară evaluarea impactului de mediu (sunt parcate zi şi noapte zeci de autovehicule);
6. Considerăm că activitatea respectivă nu poate avea loc în locaţia respectivă pentru că: este la mai puţin de 8 metri de casele noastre, maşinile care vin şi pleacă emit gaze de eşapament şi noxe care se disipează în locuinţele noastre, iar zgomotul este foarte mare. Timp de 18 ore pe zi suntem nevoiţi să suportăm zgomotul produs de autovehicule şi grupurile de oameni care aşteaptă plecarea în cursă, să inspirăm un aer poluat cu gaze de eşapament şi alte „dezagremente” datorate lipsei de civilizaţie şi educaţie (gunoaie, sacoşe agăţate de garduri etc.). De la orele 5:30 şi până la orele 23:00 pleacă mijloace auto din 30 în 30 de minute, iar în orele de vârf la ieşirile din schimburi este un vacarm;
7. Am solicitat Primăriei municipiului Rm. Vâlcea să revoce acest aviz favorabil dat ilegal activităţii respective şi ni s-a comunicat că societatea respectivă a fost somată să înceteze activitatea de autogară, dar până în prezent nu se vede nici o schimbare;
8. De asemenea, întrebăm dacă este legal ca pe o distanţă de 300-400 m într-o zona rezidenţială (a se vedea certificatele de urbanism eliberate pentru construcţiile de locuinţe – în realitate zona a devenit pur industrială) să avem trei spălătorii şi o autogară? Zgomotul produs în spălătorii este infernal, iar noi nu mai avem nici măcar sâmbete sau duminici liniştite. Menţionăm că este un vacarm continuu, sunt cozi interminabile de maşini pe o stradă a municipiului unde nu există o trecere de pietoni sau un semn privind restricţiile de circulaţie (Str. Ferdinand);
9. Platforma pe care se desfăşoară activitatea din str. Ferdinand nr.38 a fost betonată de foştii proprietari (CPL – actuala Elvila), nefiind gândită pentru un asemenea trafic s-a deteriorat, creându-se nori de praf în momentul intrării şi ieşirii mijloacelor de transport;
Solicităm pe această cale să se reanalizeze situaţia şi să se închidă această activitate ce funcţionează într-o zona rezidenţială, mai ales că înfiinţarea ei s-a produs fără să se respecte legislaţia în vigoare şi mai ales fără să se ţină cont de consultarea publicului (art.12, alin.3 din Legea 294/2003 ce modifică şi completează OG 91/2002 de modificare a Legii 137/1995. Oricum, noi toţi cei care am semnat protestul (15 gospodării din jurul acestei autogări), nu suntem de acord să funcţioneze această autogară în locaţia respectivă, pentru că e prea aproape de case, iar zgomotul şi noxele care ne poluează nu vor putea fi eliminate la un nivel acceptabil pentru sănătatea şi confortul nostru”.
Răspunsul Prefecturii la această petiţie a fost dezamăgitor. În urma verificării documentelor de către consilierul Prefecturii, Dorel Constantinescu, împreună cu ARR, s-a stabilit că înfiinţarea autogării s-a făcut cu respectarea legislaţiei în vigoare, respectiv cu acordul de mediu, având eliberată autorizaţia nr.506/2004, iar construcţia a fost realizată în baza autorizaţiei nr.513/2002, având ca durată de execuţie a lucrărilor 36 de luni.
Primarul spune că instanţa de judecată este soluţia
Întrebat în legătură cu această situaţie, primarul Râmnicului, Mircia Gutău recunoaşte că autorizaţia de construire a autogării nu a trecut niciodată prin plenul Consiliului Local, aşa cum ar fi fost normal. Dacă în 2004 primarul de atunci al municipiului, Traian Sabău ar fi introdus pe ordinea de zi a unei şedinţe de CL acest punct iar acesta ar fi fost votat de consilieri, lucrurile ar fi stat altfel. Mircia Gutău recunoaşte că autogara funcţionează ilegal, însă spune că primăria nu poate face nimic în această situaţie, singura soluţie fiind instanţa de judecată. „Doar prin instanţă se poate anula autorizaţia de construire. Instanţa trebuie să dovedească faptul că această autorizaţie a fost luată ilegal. Locatarii de pe strada Ferdinand nu pot să facă altceva decât să-i dea în judecată pe proprietarii autogării”, ne-a declarat primarul Mircia Gutău.   • O.H.

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button