Auto-Moto

ISTORIA UNEI FAMILII SI FASCINAŢIA UNUI AUTOMOBIL… PORSCHE

ISTORIA UNEI FAMILII ŞI FASCINAŢIA UNUI AUTOMOBIL…  PORSCHE
 
Joi, 27 aprilie 2006, cei mai importanţi membri ai familiilor Porsche şi Piech au vizitat sediul Porsche România şi au asistat la inaugurarea Porsche Bucureşti Vest 1, dealer Volkswagen şi Skoda. Delegaţia a fost formată din Dr. Wolfgang Porsche, Dr. Michel Piech, Dipl. BW Florian Piech şi alţi membri din conducerea concernului, precum şi ai firmelor subsidiare: Porsche Austria, Porsche Immobilien şi Porsche Bank. Evenimentul a confirmat importanţa pe care România a câştigat-o pe piaţa zonală. Pentru a marca acest eveniment, Nurvil Rm. Vâlcea (dealer VW – Audi) şi Enduro (dealer Skoda) pentru judeţul Vâlcea, membri ai reţelei de dealeri Porsche România vă prezintă câteva pagini din istoria de peste 130 de ani a mărcii Porsche.
 
Ferdinand Porsche, geniul creator de maşini
 
Istoria Porsche începe la 3 septembrie 1875, în Maffersdorf, Boemia când se naşte Ferdinand Porsche, al treilea copil al lui Anton Porsche şi al soţiei sale, Anna. La momentul invenţiei automobilului, Ferdinand Porsche are 11 ani şi este interesat în special de electricitate. La 13 ani, instalează o sonerie electrică şi la 16 ani asigură iluminatul electric în casa părintească. În 1893 îşi începe cariera profesională la concernul de uzine electrice Bella Egger & Co. din Viena. Patru ani mai târziu, talentatul Porsche ocupă deja poziţia de şef al atelierului de testare a electromotoarelor, iar la puţin timp după aceea îl regăsim în poziţia de asistent al directorului de întreprindere. Cu puţin timp înainte de sfârşitul secolului, Ferdinand Porsche intră în serviciul furnizorului oficial al curţii regale, Jacob Lohner. Aici, Porsche proiectează primul său autovehicul cu motor înglobat în butucul roţilor, care, sub numele de Lohner-Porsche, atrage atenţia publicului la expoziţia mondială de la Paris. Pe acest autovehicul se puteau monta motoare pe toate cele patru roţi. Prin urmare, poate fi considerat primul autovehicul cu tracţiune integrală din lume. Un principiu, de altfel, pe care NASA îl va utiliza 70 de ani mai târziu la construcţia vehiculului selenar.
 
Porsche coordonează proiectarea autovehiculelor Austro-Daimler
 
În 1903, Ferdinand Porsche se însoară şi în următorul an se naşte fiica sa, Louise. Ferdinand Porsche se mută în Wiener Neustadt, unde, în următorii 17 ani, influenţează istoria marelui producător de autovehicule austriac, Austro-Daimler. În 1909 se naşte Ferdinand fiul, cunoscut şi cu numele de „Ferry”. La Austro-Daimler, Ferdinand construieşte automobile şi un motor de avion în şase cilindri dezvoltând 100 CP, pentru care Universitatea Tehnică Viena îi acordă titlul de Doctor Honoris-Causa. După război, Ferdinand Porsche construieşte primul autovehicul sport cu două locuri, modelul Sascha, ce câştigă renumita cursă de la Targa Florio. În 1923, Ferdinand Porsche se mută în Germania, la Stuttgart, ocupând postul de director tehnic în cadrul companiei Daimler. Acolo se fabrică sub directa sa conducere camioane, motoare de avion şi renumitele autovehicule sport, modelele S, SS şi SSK. Odată cu fuzionarea firmelor Benz şi Daimler sub titulatura Daimler-Benz AG, Ferdinand Porsche nu îşi mai prelungeşte contractul, se întoarce în Austria şi preia conducerea uzinelor Steyr, cea mai mare fabrică de automobile din Austria acelor vremuri. În 1928, fiica sa, Louise, se mărită cu avocatul vienez Dr. Anton Piech. Ferry Porsche studiază în acest timp la o şcoală privată şi îşi desăvârşeşte cunoştinţele tehnice la uzinele Steyr.
 
Compania lui Ferdinand Porsche
 
Tânărul Ferry Porsche lucrează deja în uzina Dr. Ing. h.c. F. Porsche Konstruktionen GesmbH. Aici Porsche proiectează aparate tehnice variate, de la suflante şi turbine, până la motoare şi prototipuri pentru cei mai diverşi fabricanţi de autovehicule: Wanderer, Zundapp şi NSU. În această perioadă, Ferdinand Porsche primeşte şi oferta de a deveni director general de dezvoltare al industriei automobilistice în Uniunea Sovietică. Porsche respinge însă oferta. În 1933, Porsche construieşte pentru Auto Union legendarele „Săgeţi argintii”, cu faimosul motor în 16 cilindri amplasat central, ce avea să devină o referinţă pentru timpul său şi va sta la baza monopostului de Formula 1 modern. În timpul celui de-al doilea război mondial, biroul de proiectare Porsche este mutat la Gmund în Karnten. După sfârşitul războiului, Ferry Porsche şi echipa sa proiectează troliuri cu cablu, tractoare şi repară fostele autovehicule militare în atelierele de la Zell am See.
 
Porsche construieşte Volkswagen
 
La 22 iunie 1934, Ferdinand Porsche primeşte de la „Asociaţia Industriei de Construcţie a Autovehiculelor din Germania” – RDA, comanda pentru proiectarea unei maşini populare, un automobil accesibil pentru fiecare. Primele prototipuri ale acestui autovehicul sunt fabricate la început în propriul garaj din Stuttgart. Ferry Porsche este însărcinat cu testarea maşinii şi parcurge în premieră câteva mii de kilometri la bordul acesteia. Marile curse de testare încep însă abia în anul 1936 sub supravegherea RDA. În acelaşi an, Ferdinand Porsche întreprinde o excursie în SUA, unde studiază fabricarea autovehiculelor în serie. În 1937, Ferdinand Porsche este cooptat în poziţia de director general pentru tehnică şi planificare în societatea de construcţie a modelului Volkswagen.
 
Porsche în Salzburg; Porsche în Stuttgart
 
Deoarece era evident că nu se putea construi o afacere în Gmund, fraţii mută în 1949 sediul firmei de la Gmund la Salzburg în Alpenstraße (Strada Alpilor). La 28 februarie 1949, deja se efectuează operaţii de producţie şi reparaţie pe un fost teren de instrucţie militară. Ferry Porsche revine între timp în Stuttgart şi se ocupă de construcţia fabricii de autovehicule sport. Prin acestea, Porsche obţine recunoaştere mondială şi devine unul dintre cele mai renumite produse de marcă. Ambele companii (din Salzburg şi din Stuttgart) rămân însă în proprietatea comună a fraţilor Louise Piech şi Ferry Porsche.
 
Modelul Beetle a făcut totul posibil
 
Începe perioada în care Louise Piech pune pe picioare o reţea de desfacere Volkswagen în întreaga Austrie. Peste tot în ţară se înfiinţează de la zero companii de distribuţie care poartă cu mândrie blazonul mărcii. Un serviciu de clienţi bine funcţional constituia chiar şi în acea perioadă baza pentru o companie de succes în comerţul cu autovehicule. Modelul Beetle este considerat chiar şi pe plan local un simbol al miracolului economic. Cifrele unităţilor vândute cresc şi odată cu ele creşte şi Porsche în Austria. Alpenstraße din Salzburg a fost doar începutul, pentru că în 1956 începe construcţia atelierului de lângă noua clădire a serviciului clienţi, cunoscută la început sub numele de Porschehof I şi ulterior drept „clădirea albastră“, reuşind astfel să se distingă de clădire construite ulterior în jur.
 
Volkswagen devine cea mai iubită marcă de autovehicule în Austria
 
În 1957, se inaugurează showroom-ul din zona gării în prezenţa directorului general Volkswagen, Heinrich Nordhoff. În 1959, Porsche construieşte prima sa filială în Wiener Neustadt, sub conducerea inginerului Ernst Piech, fiul cel mai mare al lui Louise Piech. În 1961, există motiv de sărbătoare în Salzburg, pentru ca autovehiculul Volkswagen cu numărul 100.000 este înmatriculat în Austria. Volkswagen deţinea la acele vremuri o cotă de piaţă de 28%, urmat la o distanţă respectabilă de Fiat cu 16,8% şi GM cu 14,8%.
 
Următoarea etapă de dezvoltare
 
În 1971, la Porsche are loc o mare schimbare. Consilierul comercial Louise Piech şi profesorul Ferry Porsche decid să excludă pe viitor membrii familiei din poziţiile executive, atât în Salzburg cât şi în Stuttgart,  aşa cum ei înşişi îşi schimbă rolurile în corpurile de conducere ale ambelor companii. Cei patru copii ai fiecăruia dintre fraţi îşi vor urma din acest moment propriile cariere profesionale. Ferdinand Alexander Porsche, de exemplu, designerul modelului Porsche 911, îşi înfiinţează propriul birou de design în Zell am See, Ferdinand Piech trece de la Porsche la Audi şi devine ulterior preşedintele consiliului de administraţie al Volkswagenwerk AG, poziţie care este ocupată în prezent de Dr. Bernd Pischetsrieder. Sub conducerea lui Louise Piech, compania Porsche devine într-o perioadă de 20 de ani una dintre cele mai importante companii din industria autovehiculelor. Modelul Beetle devine lider mondial ca număr de unităţi fabricate şi învinge modelul Tin Lizzy de la Ford. Prin activităţi de marketing spectaculoase, Porsche Austria duce talentatul Beetle la un nou nivel înalt. Un pas decisiv în această direcţie a fost preluarea importului Audi de către Porsche Austria. Într-o etapă în care reţeaua de vânzări din Austria începe să resimtă clar deficienţele programului Volkswagen şi toată speranţa era în noua generaţie de modele Passat, Golf, Scirocco şi Polo, extinderea la programul Audi a fost o mutare foarte importantă.
 
Şansa secolului
 
Schimbările politice din Europa de Est reprezintă pentru Porsche „şansa secolului”, pentru că odată cu deschiderea graniţelor apar brusc oportunităţi nebănuite pentru dezvoltarea companiei. Cu atât mai mult cu cât Volkswagen AG, prin construcţia unei noi reţele de desfacere în noile landuri federale şi prin preluarea Skoda, nu mai dispune de resurse de management suplimentare, pentru a se implica activ în comerţul cu autovehicule din statele în curs de reformă. De aceea, Volkswagen AG desemnează Porsche Holding să construiască în Ungaria o reţea de desfacere pentru mărcile concernului Volkswagen. Apropierea de mentalitate dintre statele învecinate creează pentru Porsche o bază solidă de construcţie. Obiectivul este întotdeauna de a înfiinţa companii naţionale – cu angajaţi din ţările respective, chiar şi în poziţiile de conducere. Printr-un sistem de coaching eficient, compania maghiară Porsche Hungaria se dezvoltă într-o companie fiică de succes. Concomitent, Porsche îşi îndeplineşte sarcina de a revitaliza marca Skoda în Austria. Printr-o inspiraţie bogată şi putere de acţiune, importatorul Skoda nou-înfiinţat reuşeşte să dezvolte un concept de vânzare şi de marketing pe măsura mărcii, menit să facă din Skoda în cel mai scurt timp o soluţie pentru cunoscători, şi, ulterior – prin dezvoltarea calitativă a programului strategic, un incredibil competitor de cursă lungă în ceea ce priveşte vânzările. În Cehoslovacia, importatorul Volkswagen propriu al fabricii a desemnat compania austriacă Porsche să înfiinţeze companii de desfacere în regim de retail pentru mărcile Volkswagen şi Audi, atât în Bratislava cât şi în Praga.
 
Creştere în Est
 
Pentru Porsche Holding era clar de ceva vreme că şansele de dezvoltare ale companiei se află în statele în curs de reformă – acolo unde dorinţa de mobilitate este mare, însă puterea de cumpărare este încă mică, acolo unde toţi producătorii de autovehicule din Europa doresc să îşi construiască reţele de desfacere, pentru a-şi asigura poziţiile pe piaţă pe termen lung. Pe aceste pieţe Porsche Holding depune muncă de pionierat, investind în dezvoltarea pe termen lung a activităţii sale în comerţul cu autovehicule.
Decizia de a construi o reţea de desfacere în România în 1997 şi un joint venture în Croaţia în 1999 confirmă traseul de succes parcurs de Porsche în aceste ţări de la începutul anilor 90. În 2004 Porsche Holding şi-a reluat activitatea de comerţ cu autovehicule în Serbia-Muntenegru şi Bulgaria.
 
Creştere în Vest
 
Începutul internaţionalizării Porsche Holding l-a reprezentat activitatea de importator în anii 70 in Franţa. O poziţie care a devenit treptat din ce în ce mai dificilă, deoarece, practic toţi marii producători din lume activau prin intermediul propriilor companii de desfacere. Posibilităţile pentru compania fiică Porsche, Sonauto, care în anii cei mai buni reuşea să vândă între 40.000 şi 60.000 de autovehicule au devenit tot mai limitate.
 
Creştere în Austria
 
La începutul anului 1998 s-a inaugurat noul sediu Porsche din Salzburg, ce dispune de suficient spaţiu pentru 750 de angajaţi. Dacă la începutul anilor 90, nivelul maxim era la nivelul unei cote de piaţă de 20%, Porsche Austria (Volkswagen, Audi), impreuna cu Allmobil (SEAT) şi Intercar Austria (Skoda) îşi extind spre sfârşitul anilor 90 cota de piaţă până la 30%. Odată cu preluarea vânzărilor pentru mărcile Bentley (2000) şi Lamborghini (2001), Porsche Holding atinge un domeniu de piaţă extins şi foarte exclusivist.
 
Porsche Holding, unul dintre cei mai de succes distribuitori de autovehicule din Europa
 
Compania austriacă Porsche a depăşit începuturile modeste şi a devenit una dintre cei mai de succes distribuitori de autovehicule din Europa. Concentrarea pe afacerea specializată în domeniul comerţului cu autovehicule, deschiderea către Europa de Est, poziţia puternică pe piaţa din Austria şi noile activităţi din comerţul retail din Franţa şi Olanda creează noi oportunităţi de creştere pentru compania care a vândut peste 4 milioane de autovehicule de-a lungul istoriei sale de 57 de ani. Porsche înregistrează acelaşi succes pe pieţele din Europa Centrală şi de Vest ca şi pe pieţele din Europa de Est aflate încă la început. Capacitatea specială a companiei constă în puterea de reacţie la multitudinea de pieţe, la ritmul diferit de dezvoltare şi la cerinţele diferenţiate ale clienţilor. Crezul fondatorului companiei de a îndrăzni abordarea noului şi de a fi acolo când clientul are nevoie, rămâne adânc înrădăcinat la Porsche, în orice situaţie.
 
„Istoria familiei Porsche a fost influenţată de turbulenţele politice de la începutul secolului, marcată de dezvoltarea uriaşă a tehnicii şi a fascinantului automobil. Este istoria unei familii care a contribuit decisiv la dezvoltarea automobilului”.

Material realizat în colaborare de:
Amelia Florescu – Dep. Marketing Nurvil VW – Audi
Teo Prisacaru – Dep Marketing Enduro Skoda Auto

Articole Similare

Lasă un răspuns

Back to top button